Uutiset 2013-2015

Hyvää joulua ja vauhdikasta uuttavuotta 2016 (24.12.-15)

Haluamme toivottaa vielä kaikille hyvää joulua ja vauhdikasta uutta vuotta 2016. Kausi 2015 oli hieno vuosi, ensi kaudelle on luvassa jo uusia suunnitelmia, tehdään siitä vieläkin mahtavampi!

Kauden 2015 yhteenveto (12.10.-15)

Ratakausi 2015 on saatu viimeisiä treenejä lukuunottamatta päätökseen, joten on aika tehdä yhteenveto kauden tapahtumista.

Treenikausi aloitettiin tuttuun tapaan aikaisin keväällä maaliskuussa. Viime kaudesta autoa saatiin parannettua entisestään, ja Civicciin odotettiin uutta alustaa saapuvaksi kevään aikana. Myös kuljettajalla alkoi olemaan jo kokemusta yhden täyden kauden jälkeen.

Kauden ensimmäiset kilpailut ajettiin Hämeenlinnassa Ahveniston radalla. Radalla oltiin
käyty treenaamassa ja säätämässä noin viikko ennen kilpailua. Treeneissä auton kannentiivisti kuitenkin petti, mikä aiheutti omaa ohjelmaansa vielä ennen kilpailua. Auto oli kuitenkin täydessä iskussa kilpailussa, vain valitettavasti uusi alusta ei ehtinyt saapua kilpailuun mennessä. Aika-ajossa Aarni ajoi 10., ensimmäisessä lähdössä 8. ja toisessa
lähdössä 9. Tulokset olivat kohtuullisia, mutta uuden alustan puuttuminen näkyi valitettavasti.

Seuraavat kilpailut ajettiin Jurvassa Botniaringillä. Uusi alusta saatiin paikkaan juuri ennen
kilpailuviikonloppua, ja sitä ehdittiin testaamaan vain kerran ennen kilpailupaikalle lähtöä. Civicci oli kuitenkin huomattavasti parempi ajaa, ja perjantain treenipäivä vakuutti tiimin entisestään uudesta alustasta. Lauantain aika-ajossa kellotettiin viidennenksi nopein aika
suuren ruuhkan keskellä. Sijoitusta tiedettiin kuitenkin pystyvämme reilusti parantamaan, sillä aika-ajossa ei pystytty näyttämään vielä parasta vauhtiamme. Molemmat kilpailulähdöt ajettiin sunnuntaina, ja ensimmäisestä lähdöstä Aarni otti heti toisen paikan. Ensimmäistä tilaa ei enää tavoitettu, mutta vastaavasti kolmanteen sijaan taaksepäin oli paljon matkaa. Toinen lähtö ajettiin vesisateessa, ja siinä maaliin tultiin kolmantena kärjen karatessa aivan loppumetreillä. Jurvan kilpailussa pystytttiin näyttämään tiimin todellinen vauhti.

SM-sarjan kolmas kilpailuviikonloppu ajettiin kesäkuun loppupuolella Pärnussa, Virossa. Kilpailuun lähdettiin suurin odotuksin onnistuneen Jurvan kilpailun jälkeen. Autoa vaivasi kuitenkin koko viikonlopun ajan jarruongelmat, joiden syy selvisi vasta aika-ajojen jälkeen, joissa oltiin vaatimattomastii kahdeksas viallisilla jarruilla. Aina ajettaessa epätasaisen kohdan yli jarruja piti pumpata, jotta jarrupaineet saatiintakaisin. Ensimmäisestä lähdöstä taisteltiin neljäs sija, mikä oli erittäin hyvä suoritus senhetkisellä autolla. Toisestakin lähdöstä
saavutettiin yhdeksäs sija, eli pisteille ajettiin. Suomeen palattua jarrut saatiin korjattua kuntoon, kun saatiin hankittua tarvittavat varaosat.

Neljäs kilpailuviikonloppu ajettii hienolla katuradalla Seinäjoen Vauhtiajoissa. Seinäjoen Race & Rock -tapahtumassa on aina paljon yleisöä paikalla, ja tunnelma kilpailupaikalla on hieno.
Kilpailuun ei kuulu treenipäivää, vaan yksi treeniveto, jonka jälkeen ajetaan aika-ajot. Tiimimme paras kierrosaika hylättiin aika-ajossa; kun Civicin peili otti muovikartioista tehtyyn shikaaniin kiinni. Toiseksi ja kolmanneksi parhaat ajat riittivät kuitenkin hyvin toiseen sijaa,
hylätty aika olisi mahdollisesti oikeuttanut jopa paalupaikkaa. Koko ensimmäisen lähdön Aarni aivan ensimmäisen takapuskurissa kiinni, mutta huono ohitusyritys pudotti lähdön loppupuolella neljänneksi. Viimeisillä kierroksilla epäonnistunut kurvi päätti kilpailun, kun auton takanurkka otti betonivalliin kiinni ja pyörän ripustukset pettivät. Auto saattiin illan aikana kuntoon, ja sunnuntain ajettiin toinen lähtö vesisateessa. Aarni ajoi taas nipussa ensimmäisen kuljettajan kanssa, kunnes virhe viimeisellä kierroksella pudotti hänet kolmanneksi. Neljänneksi viimeinen kurvi päätti koko kilpailun, kun auto osui täydessä vauhdissa betonivallin päähän ja lensi siitä radan ylitse ojaan, hypäten vielä ojasta tienliittymään.

Seinäjoen kilpailussa mahdollisuudet olivat hyvät, mutta aina ei yksinkertaisesti onnistu. Meille paha ulosajo osui nyt juuri Seinäjoelle. Alastaron kilpailuun oli aikaa 18 päivää, jonka aikana rakennettiin kokonaan uusi auto, entisen vaurioiduttua niin pahoin.

Alastaron kilpailuissa oltiin taas viivalla, mutta tällä kertaa uudella autolla, jonka ensimetrit ajettiin lauantaiaamun warm-upissa. Alastaron molemmat lähdöt päättyivät valitettavasti keskeytykseen vaihdelaatikkovian vuoksi. Siitäkin huolimatta uuden auton rakentaminen alle kolmessa viikossa on tiimiltämme erittäin hieno suoritus, mikä kertoo kuinka tosissaan lajiin
suhtaudutaan. Kilpailun jälkeen vaihdelaatikko korjattiin ja treenaaminen jatkui, lähiratojen omia kierrosennätyksiä hätyytellen.

Kauden viimeinen SM-sarjan kilpailu ajettiin Kemoran Vetelissä syyskuun alkupuolella. Koska toiveet SM-sijoituksista olivat menneet keskeytysten vuoksi, kilpailussa oli tarkoitus ajaa isomman luokan turbollisella Citroen DS3:lla. Auto ei kuitenkaan ollutkaan kilpailukuntoinen kisojen aikaan, joten Kemoran kilpailu vietettiin katsomossa, ja alettiin jo tosissaan valmistautumaan kauteen 2016. Viikko viimeisen SM-kilpailun jälkeen vierailtiin Tukholman Solvallassa STCC:n (Scandinavian Touring Car Championship) osakilpailussa tutustumassa sen yhteydessä ajettavaan Renault Clio Cup:iin. Clio Cup onkin hyvin todennäköinen vaihtoehti ensi kaudelle. Luokan autolla olisi mahdollisuus ajaa Ruotsin lisäksi viidessä muussa Euroopan maassa, ja omaa Keski-Euroopan Cuppia.

Kauteen 2015 on mahtunut todella paljon tapahtumia, suurimpana kokonaan uuden auton rakentaminen kesken kauden. Kilpailukausi on viime vuoden tavoin opettanut todella paljon
kuljettajaa ja muuta tiimiä. Nyt on aika alkaa tekemään tiimin toiminnasta huomattavasti ammattimaisempaa, jotta menestyksekäs kilpa-autoilu voi jatkua ja kehittyä. Ensi kaudella ajetaan ulkomailla, joten yhteistyökumppaneiden tuki on entistä tärkeämpää.

Erittäin suuret kiitokset kaudesta 2015 kaikille yhteistyökumppaneille mukana olleille ja toimintaa seuranneille. Kiitos: Kankareen Paalutus, Huhtaniemen Koneurakointi, AD Makers Hannu Kalliola, Kosken Betonielementti, Kosken Autokeskus, Super Asfaltti, MatkaHeino, TSR-Tekniikka ja Kosken Hammashuolto. Kiitokset myös Heikki Kuusniemelle/Kostajan tiimille, ja kuljettajan kiitokset perheelleen.

Ratakausi alkaa olemaan Suomessa jo loppupuolella, mutta tiimin toiminta ei talvikautena hidastu. Toiminnasta tullaan tiedottamaan talven ylitse kotisivuilla ja tiimin facebook sivuilla. Nyt jatketaan valmistautumista kauteen 2016 ja ensimmäisiin ulkomaiden kilpailuihin.

STCC ja Clio Cup Ruotsi (14.9.-15)

Lauantaipäivä vietettiin tutustuen STCC:n (Scandinavian
Touring Car Championship) ja sen yhteydessä ajettavan Renault Clio Cupin
toimintaan Tukholmassa järjestetyn osakilpailun aikana. STCC on
Pohjois-Eurooopan suurin ratasarja, minkä kilpailut ajetaan pääasiassa Ruotsin
alueella. Sarjan yhteydessä ajettava Clio Cup on yksi erittäin potentiaalinen
vaihtoehto ensi kaudelle.
Renault Clio RS4 autot ovat 1,6 litraisilla turbomoottoreilla
varustettuja yli 220 hevosvoimaisia tehdasvalmisteisia kilpa-autoja,
joissa on mm. rattivaihteet ja lukolliset vaihteistot. Autot ovat siis
jo täysiverisiä kilpureita. Clio Cuppien mestaruuksista ajetaan ainakin
kuudessa Euroopan maassa, sekä omaa Keski-Euroopan Cuppia. Luokan
autolla olisi siis hyvät mahdollisuudet ajaa muuallakin Euroopassa.
Ensi
kauden vaihtoehtojen eteen tehdään jatkuvasti töitä, ja toivottavasti
lähikuukausina pystymme ilmoittamaan missä luokassa kaudella 2016
pyrimme kilpailemaan. Onko se Citroen DS3 Cup Tanskassa, Renault Clio
Cup Ruotsissa, vai mahdollisesti jokin muu tunnettu ulkomainen
ratasarja? Nyt syksyn ajan kuitenkin jatkamme treenaamista ja
testaamista Civicin kanssa.

www.stcc.se

Kemoran kilpailu (14.9.-15)

Valitettavasti edellisviikonloppuna 5.-6.9. ajettu Kemoran osakilpailu jäi tiimimme osalta ajamatta. Kilpailuun oli tarkoitus osallistua Tanskassa ajettavan Citroen DS3 Cupin autolla, mutta auto ei ollut viikonloppuna ajokunnossa.

Uuden auton rakennusvideo (21.8.-15)

InCar Alastaro (20.8.-15)

Rata-SM, Alastaro (19.8.-15)

Uusi Civicci pääsi vasta kilpailuviikonloppuna ensimmäistä kertaa radalle.



Kuluneena viikonloppuna ajettiin Rata-SM:n viides osakilpailuviikonloppu Alastaron moottoriradalla. Uusi kilpa-auto valmistui juuri ajoissa kilpailuihin.
Kilpailun treenipäivä ajettiin perjantaina, johon emme tiimin osalta valitettavasti pystyneet osallistumaan auton ollessa vielä kesken. Civicci saatiin ajokuntoon valmiiksi myöhään perjantai-illalla, ja lauantaiaamulla lähdettiin radalle juuri valmistuneen auton kanssa kohti aamun warm-uppia. Lämppärissa autosta saatiin ensimmäiset tyypit, ja kaiken todettiin toimivan. Ajoasento ei ollut paras mahdollinen, mutta sitä päästiin onneksi illalla korjaamaan. Myös ohjauspuolen vaihtuminen oikealta vasemmalle aiheutti alussa hieman ongelmia, ja se tulee vaatimaan totuttelua, jotta ajolinjat saadaan taas kunnolla kohdalleen. Aika-ajosta tulos oli todella vaisusti vasta 21. Syynä vaisuun aika-ajoon oli jarruttava hajoamaisillaan oleva etupyörän laakeri, joka huomattiin kuitenkin vasta enimmäisen kilpailulähdön jälkeen. Ensimmäinen startti päättyi siis keskeytykseen.
Lauantai-illan aikana laakeri saatiin vaihdettua ja ajoasento korjattua paremmaksi.
Sunnuntaina ajettiin aamun warm-uppi ja toinen kilpailulähtö. Autoa lauantaina vaivannut tehottomuus kuitenkin jatkui, vaikka vian luultiin olevan etupyörän laakerissa. Toinenkin lähtö päättyi keskeytykseen suoravauhdin oltua täysin kadoksissa. Nyt uusi auto viedään tehonmittaukseen, jotta nähdään onko kaikki voima tallella, ja aletaan etsimään syytä auton tehonpuutteeseen.
Positiivista viikonlopussa kuitenkin oli uuden auton yleinen toiminta ja käyttäytyminen radalla. Tehonnpuutteesta huolimatta kaikki toimi pääosin hyvin ja ajettavuus oli hyvä. Auto rakennettiin todella tiukalla aikataululla vain 18 päivän aikana kahden kilpailun välissä, ja siinä on vielä rakennettavaa mitä Alastaron kilpailuun ei ehditty tehdä. Uskallan väittää sitä potentiaaliltaan jopa entistä autoa paremmaksi, kun lastentaudit saadaan parannettua, ja kuljettaja pääsee täydellisesti sinuiksi vasemmanpuoleisen ohjauksen kanssa. Tästä on hyvä jatkaa uuden auton kehittämistä ja alkaa suunnittelemaan tarkemmin ensi kauden kuvioita. Mahdollisesti myös jo syksyn aikana on jotain tilaisuutta ensi kautta ja ulkomaiden kilpailuja ajatellen tarjolla, mutta siitä myöhemmin lisää.

InCar Vauhtiajot (12.8.-15)

Civic evo2 (11.8.-15)

Alastaron SM-osakilpailu häämöttää jo viikonloppuna muutaman päivän kuluttua, ja täysin uusittu (uusi) Civic evo2 alkaa olemaan pikkuhiljaa lähellä valmistumistaan. Töitä uuden auton kanssa on tehty Seinäjoen kilpailusta asti lähes yötäpäivää ja auton pitäisi valmistua ennen kilpailuja. Rakennettavaa löytyy kuitenkin vielä, ja tavoitteena on ehtiä perjantaipäivän aikana radalle, jotta uutta autoa ehditään hieman testaamaan ennen lauantain aika-ajoja. Kilpailun jälkeen teen auton rakentamisesta kuvakoosteen, josta käy ilmi, miten kilpa-auto rakennetaan 18 päivässä. Myös vauhtiajojen InCar videot ovat tulossa. Kiitokset yhteistyökumppaneille, joiden tuki on ollut uuden auton rakentamisessa korvaamatonta. Alastarolla tavataan.

Rata-SM, Vauhtiajot (28.7.-15)



Viikonloppuna ajettiin SM-sarjan neljäs osakilpailuviikonloppu Seinäjoen Vauhtiajoissa. Pelipaikalle ajettiin vasta perjantai-illalla, sillä varsinaista treenipäivää kilpailuihin ei kuulu, koska katurata tehdään loppuun vasta lauantain vastaisena yönä.
Lauantai-aamulla ajettin vain yksi lämmittelyveto ennen aika-ajoa. Lämppärissä auto tuntui hyvältä, ja alkuviikosta Alastarolla ja Ahvenistolla testatut ja vaihdetut uudet jouset osoittautuivat oikeiksi. Myös Pärnun kilpailussa vaivannut jarruongelma oli korjattu.
Aika-ajoissa V1600 luokan kilpailijat jaettiin kahteen ryhmmään SM-pistetilanteen mukaan, jotta jo muuten ahtaalle katuradalle saatiin hieman tilaa, ilmoittautuneita kun oli 27 kilpailijaa. Aarnin paras kierrosaika hylättiin sivupeilin otettua muovikartiosta tehtyyn shikaaniin kiinni, ajolinja oli siis hieman liian tiukka. Toiseksi ja kolmanneksi parhaat aika-ajokierrokset riittivät kuitenkin hyvin molemmissa lähdöissä toiseen lähtöruutuun.
Ensimmäisessä lähdössä Aarni sai hyvän startin ja piti toisen sijansa. Ensimmäinen paikka oli monen kierroksen ajan aivan tähtäimessä, mutta epäonnistunut ohitusyritys pudotti Aarnin taistelemaan sijoista 2-4. Muutaman tyhmän ajovirheen ja ankaran kamppailun jälkeen sijoitus vaihtui kilpailun loppupuolella neljänneksi. Huono ajoryrtmi kuitenkin jatkui ja toiseksi viimeisellä kierroksella kilpailu päättyi rataa reunustavaan betonivalliin kurvin mentyä hieman leveäksi. Vasemman takapyörän ripustukset repesivät ja Aarni nilkutti Civicillä varikolle.
Varaosat olivat kuitenkin mukana ja auto saatiin parsittua illan aikana kohtuulliseen kuntoon sunnuntain kilpailua varten.
Sunnuntaina ajettiin koko päivä vesisateessa märällä radalla. Aamun warm-upissa auto toimi kolarin jäljiltä hyvin ja sadekelin säädötkin tuntuivat autossa hyvältä. Toisen lähdön ensimmäiset kaksi kierrosta ajettiin turva-auton perässä rankan vesisateen vuoksi. Kolmannella kierroksella startattiin letkassa varsinaiseen kilpailuun turva-auton poistuttua radalta. Aarni ajoi lähes koko kilpailun ajan aivan ensimmäisen kilpailijan perässä kiinni. Viimeisellä kierroksella liukkaalla radalla sattunut ajovirhe ja kierroksella ohitettavat pudottivat Aarnin kuitenkin kolmanneksi. Koko kilpailun neljänneksi viimeinen kurvi, eli sama mutka kuin launtainkin kilpailussa, koitui kuitenkin taas kohtaloksi. Auto lähti pieneen sivuluisuun ja osui betonimuureista aivan radan reunaan tehtyyn katsomon suojavalliin. Muurista auto lensi vielä radan ylitse ojaan ja hyppäsi tienliittymästä radan reunalle. Kuljettaja selviytyi kolarista vammoitta, mutta auto meni todella huonoon kuntoon. Auto saatiin lavettiauton kanssa pois radalta trailerille, ja siitä kotitalliin.
Viikonloppu oli todella vaikea  ja kuskin sanojen mukaan ajo ei vain kulkenut. Aika-ajo tulos oli hyvä siitäkin huolimatta, että kuljettaja ei ollut vielä siinäkään omaan suoritukseensa täysin tyytyväinen. Myös molempien kilpailulähtöjen ennakkoasetelmat olivat hyvät, mutta lopputulos oli molemmissa lähes katastrofi.
Kaikesta huolimatta tästäkin viikonlopusta opittiin jopa paljon enemmän kuin monista hyvin onnistuneista kilpailuista. Valitettavasta kilpuri joutuu kuitenkin kokemaan nyt kovia korjaustöitä ja uudelleenrakennusta, jotta vajaan kolmen viikon kuluttua 15.-16.8. ollaan taas Alastaron osakilpailussa viivalla. SM-sarjan podiumitaistossakaan ei olla vielä luovutettu. Nyt kuitenkin ollaan jo junassa matkalla kohti Joensuuta hakemaan ajokuntoista varaosa-autoa, ja Alastaron kilpailun päivämäärät pidetään kirkkaana mielessä.
Sivuille tulee vielä viikon kuluessa InCar videot ja kuvia kilpailuista.

InCarit Jurva ja Pärnu (5.7.-15)