Uutiset 2013-2015

Hyvää joulua ja vauhdikasta uuttavuotta 2016 (24.12.-15)

Haluamme toivottaa vielä kaikille hyvää joulua ja vauhdikasta uutta vuotta 2016. Kausi 2015 oli hieno vuosi, ensi kaudelle on luvassa jo uusia suunnitelmia, tehdään siitä vieläkin mahtavampi!

Kauden 2015 yhteenveto (12.10.-15)

Ratakausi 2015 on saatu viimeisiä treenejä lukuunottamatta päätökseen, joten on aika tehdä yhteenveto kauden tapahtumista.

Treenikausi aloitettiin tuttuun tapaan aikaisin keväällä maaliskuussa. Viime kaudesta autoa saatiin parannettua entisestään, ja Civicciin odotettiin uutta alustaa saapuvaksi kevään aikana. Myös kuljettajalla alkoi olemaan jo kokemusta yhden täyden kauden jälkeen.

Kauden ensimmäiset kilpailut ajettiin Hämeenlinnassa Ahveniston radalla. Radalla oltiin
käyty treenaamassa ja säätämässä noin viikko ennen kilpailua. Treeneissä auton kannentiivisti kuitenkin petti, mikä aiheutti omaa ohjelmaansa vielä ennen kilpailua. Auto oli kuitenkin täydessä iskussa kilpailussa, vain valitettavasti uusi alusta ei ehtinyt saapua kilpailuun mennessä. Aika-ajossa Aarni ajoi 10., ensimmäisessä lähdössä 8. ja toisessa
lähdössä 9. Tulokset olivat kohtuullisia, mutta uuden alustan puuttuminen näkyi valitettavasti.

Seuraavat kilpailut ajettiin Jurvassa Botniaringillä. Uusi alusta saatiin paikkaan juuri ennen
kilpailuviikonloppua, ja sitä ehdittiin testaamaan vain kerran ennen kilpailupaikalle lähtöä. Civicci oli kuitenkin huomattavasti parempi ajaa, ja perjantain treenipäivä vakuutti tiimin entisestään uudesta alustasta. Lauantain aika-ajossa kellotettiin viidennenksi nopein aika
suuren ruuhkan keskellä. Sijoitusta tiedettiin kuitenkin pystyvämme reilusti parantamaan, sillä aika-ajossa ei pystytty näyttämään vielä parasta vauhtiamme. Molemmat kilpailulähdöt ajettiin sunnuntaina, ja ensimmäisestä lähdöstä Aarni otti heti toisen paikan. Ensimmäistä tilaa ei enää tavoitettu, mutta vastaavasti kolmanteen sijaan taaksepäin oli paljon matkaa. Toinen lähtö ajettiin vesisateessa, ja siinä maaliin tultiin kolmantena kärjen karatessa aivan loppumetreillä. Jurvan kilpailussa pystytttiin näyttämään tiimin todellinen vauhti.

SM-sarjan kolmas kilpailuviikonloppu ajettiin kesäkuun loppupuolella Pärnussa, Virossa. Kilpailuun lähdettiin suurin odotuksin onnistuneen Jurvan kilpailun jälkeen. Autoa vaivasi kuitenkin koko viikonlopun ajan jarruongelmat, joiden syy selvisi vasta aika-ajojen jälkeen, joissa oltiin vaatimattomastii kahdeksas viallisilla jarruilla. Aina ajettaessa epätasaisen kohdan yli jarruja piti pumpata, jotta jarrupaineet saatiintakaisin. Ensimmäisestä lähdöstä taisteltiin neljäs sija, mikä oli erittäin hyvä suoritus senhetkisellä autolla. Toisestakin lähdöstä
saavutettiin yhdeksäs sija, eli pisteille ajettiin. Suomeen palattua jarrut saatiin korjattua kuntoon, kun saatiin hankittua tarvittavat varaosat.

Neljäs kilpailuviikonloppu ajettii hienolla katuradalla Seinäjoen Vauhtiajoissa. Seinäjoen Race & Rock -tapahtumassa on aina paljon yleisöä paikalla, ja tunnelma kilpailupaikalla on hieno.
Kilpailuun ei kuulu treenipäivää, vaan yksi treeniveto, jonka jälkeen ajetaan aika-ajot. Tiimimme paras kierrosaika hylättiin aika-ajossa; kun Civicin peili otti muovikartioista tehtyyn shikaaniin kiinni. Toiseksi ja kolmanneksi parhaat ajat riittivät kuitenkin hyvin toiseen sijaa,
hylätty aika olisi mahdollisesti oikeuttanut jopa paalupaikkaa. Koko ensimmäisen lähdön Aarni aivan ensimmäisen takapuskurissa kiinni, mutta huono ohitusyritys pudotti lähdön loppupuolella neljänneksi. Viimeisillä kierroksilla epäonnistunut kurvi päätti kilpailun, kun auton takanurkka otti betonivalliin kiinni ja pyörän ripustukset pettivät. Auto saattiin illan aikana kuntoon, ja sunnuntain ajettiin toinen lähtö vesisateessa. Aarni ajoi taas nipussa ensimmäisen kuljettajan kanssa, kunnes virhe viimeisellä kierroksella pudotti hänet kolmanneksi. Neljänneksi viimeinen kurvi päätti koko kilpailun, kun auto osui täydessä vauhdissa betonivallin päähän ja lensi siitä radan ylitse ojaan, hypäten vielä ojasta tienliittymään.

Seinäjoen kilpailussa mahdollisuudet olivat hyvät, mutta aina ei yksinkertaisesti onnistu. Meille paha ulosajo osui nyt juuri Seinäjoelle. Alastaron kilpailuun oli aikaa 18 päivää, jonka aikana rakennettiin kokonaan uusi auto, entisen vaurioiduttua niin pahoin.

Alastaron kilpailuissa oltiin taas viivalla, mutta tällä kertaa uudella autolla, jonka ensimetrit ajettiin lauantaiaamun warm-upissa. Alastaron molemmat lähdöt päättyivät valitettavasti keskeytykseen vaihdelaatikkovian vuoksi. Siitäkin huolimatta uuden auton rakentaminen alle kolmessa viikossa on tiimiltämme erittäin hieno suoritus, mikä kertoo kuinka tosissaan lajiin
suhtaudutaan. Kilpailun jälkeen vaihdelaatikko korjattiin ja treenaaminen jatkui, lähiratojen omia kierrosennätyksiä hätyytellen.

Kauden viimeinen SM-sarjan kilpailu ajettiin Kemoran Vetelissä syyskuun alkupuolella. Koska toiveet SM-sijoituksista olivat menneet keskeytysten vuoksi, kilpailussa oli tarkoitus ajaa isomman luokan turbollisella Citroen DS3:lla. Auto ei kuitenkaan ollutkaan kilpailukuntoinen kisojen aikaan, joten Kemoran kilpailu vietettiin katsomossa, ja alettiin jo tosissaan valmistautumaan kauteen 2016. Viikko viimeisen SM-kilpailun jälkeen vierailtiin Tukholman Solvallassa STCC:n (Scandinavian Touring Car Championship) osakilpailussa tutustumassa sen yhteydessä ajettavaan Renault Clio Cup:iin. Clio Cup onkin hyvin todennäköinen vaihtoehti ensi kaudelle. Luokan autolla olisi mahdollisuus ajaa Ruotsin lisäksi viidessä muussa Euroopan maassa, ja omaa Keski-Euroopan Cuppia.

Kauteen 2015 on mahtunut todella paljon tapahtumia, suurimpana kokonaan uuden auton rakentaminen kesken kauden. Kilpailukausi on viime vuoden tavoin opettanut todella paljon
kuljettajaa ja muuta tiimiä. Nyt on aika alkaa tekemään tiimin toiminnasta huomattavasti ammattimaisempaa, jotta menestyksekäs kilpa-autoilu voi jatkua ja kehittyä. Ensi kaudella ajetaan ulkomailla, joten yhteistyökumppaneiden tuki on entistä tärkeämpää.

Erittäin suuret kiitokset kaudesta 2015 kaikille yhteistyökumppaneille mukana olleille ja toimintaa seuranneille. Kiitos: Kankareen Paalutus, Huhtaniemen Koneurakointi, AD Makers Hannu Kalliola, Kosken Betonielementti, Kosken Autokeskus, Super Asfaltti, MatkaHeino, TSR-Tekniikka ja Kosken Hammashuolto. Kiitokset myös Heikki Kuusniemelle/Kostajan tiimille, ja kuljettajan kiitokset perheelleen.

Ratakausi alkaa olemaan Suomessa jo loppupuolella, mutta tiimin toiminta ei talvikautena hidastu. Toiminnasta tullaan tiedottamaan talven ylitse kotisivuilla ja tiimin facebook sivuilla. Nyt jatketaan valmistautumista kauteen 2016 ja ensimmäisiin ulkomaiden kilpailuihin.

STCC ja Clio Cup Ruotsi (14.9.-15)

Lauantaipäivä vietettiin tutustuen STCC:n (Scandinavian
Touring Car Championship) ja sen yhteydessä ajettavan Renault Clio Cupin
toimintaan Tukholmassa järjestetyn osakilpailun aikana. STCC on
Pohjois-Eurooopan suurin ratasarja, minkä kilpailut ajetaan pääasiassa Ruotsin
alueella. Sarjan yhteydessä ajettava Clio Cup on yksi erittäin potentiaalinen
vaihtoehto ensi kaudelle.
Renault Clio RS4 autot ovat 1,6 litraisilla turbomoottoreilla
varustettuja yli 220 hevosvoimaisia tehdasvalmisteisia kilpa-autoja,
joissa on mm. rattivaihteet ja lukolliset vaihteistot. Autot ovat siis
jo täysiverisiä kilpureita. Clio Cuppien mestaruuksista ajetaan ainakin
kuudessa Euroopan maassa, sekä omaa Keski-Euroopan Cuppia. Luokan
autolla olisi siis hyvät mahdollisuudet ajaa muuallakin Euroopassa.
Ensi
kauden vaihtoehtojen eteen tehdään jatkuvasti töitä, ja toivottavasti
lähikuukausina pystymme ilmoittamaan missä luokassa kaudella 2016
pyrimme kilpailemaan. Onko se Citroen DS3 Cup Tanskassa, Renault Clio
Cup Ruotsissa, vai mahdollisesti jokin muu tunnettu ulkomainen
ratasarja? Nyt syksyn ajan kuitenkin jatkamme treenaamista ja
testaamista Civicin kanssa.

www.stcc.se

Kemoran kilpailu (14.9.-15)

Valitettavasti edellisviikonloppuna 5.-6.9. ajettu Kemoran osakilpailu jäi tiimimme osalta ajamatta. Kilpailuun oli tarkoitus osallistua Tanskassa ajettavan Citroen DS3 Cupin autolla, mutta auto ei ollut viikonloppuna ajokunnossa.

Uuden auton rakennusvideo (21.8.-15)

InCar Alastaro (20.8.-15)

Rata-SM, Alastaro (19.8.-15)

Uusi Civicci pääsi vasta kilpailuviikonloppuna ensimmäistä kertaa radalle.



Kuluneena viikonloppuna ajettiin Rata-SM:n viides osakilpailuviikonloppu Alastaron moottoriradalla. Uusi kilpa-auto valmistui juuri ajoissa kilpailuihin.
Kilpailun treenipäivä ajettiin perjantaina, johon emme tiimin osalta valitettavasti pystyneet osallistumaan auton ollessa vielä kesken. Civicci saatiin ajokuntoon valmiiksi myöhään perjantai-illalla, ja lauantaiaamulla lähdettiin radalle juuri valmistuneen auton kanssa kohti aamun warm-uppia. Lämppärissa autosta saatiin ensimmäiset tyypit, ja kaiken todettiin toimivan. Ajoasento ei ollut paras mahdollinen, mutta sitä päästiin onneksi illalla korjaamaan. Myös ohjauspuolen vaihtuminen oikealta vasemmalle aiheutti alussa hieman ongelmia, ja se tulee vaatimaan totuttelua, jotta ajolinjat saadaan taas kunnolla kohdalleen. Aika-ajosta tulos oli todella vaisusti vasta 21. Syynä vaisuun aika-ajoon oli jarruttava hajoamaisillaan oleva etupyörän laakeri, joka huomattiin kuitenkin vasta enimmäisen kilpailulähdön jälkeen. Ensimmäinen startti päättyi siis keskeytykseen.
Lauantai-illan aikana laakeri saatiin vaihdettua ja ajoasento korjattua paremmaksi.
Sunnuntaina ajettiin aamun warm-uppi ja toinen kilpailulähtö. Autoa lauantaina vaivannut tehottomuus kuitenkin jatkui, vaikka vian luultiin olevan etupyörän laakerissa. Toinenkin lähtö päättyi keskeytykseen suoravauhdin oltua täysin kadoksissa. Nyt uusi auto viedään tehonmittaukseen, jotta nähdään onko kaikki voima tallella, ja aletaan etsimään syytä auton tehonpuutteeseen.
Positiivista viikonlopussa kuitenkin oli uuden auton yleinen toiminta ja käyttäytyminen radalla. Tehonnpuutteesta huolimatta kaikki toimi pääosin hyvin ja ajettavuus oli hyvä. Auto rakennettiin todella tiukalla aikataululla vain 18 päivän aikana kahden kilpailun välissä, ja siinä on vielä rakennettavaa mitä Alastaron kilpailuun ei ehditty tehdä. Uskallan väittää sitä potentiaaliltaan jopa entistä autoa paremmaksi, kun lastentaudit saadaan parannettua, ja kuljettaja pääsee täydellisesti sinuiksi vasemmanpuoleisen ohjauksen kanssa. Tästä on hyvä jatkaa uuden auton kehittämistä ja alkaa suunnittelemaan tarkemmin ensi kauden kuvioita. Mahdollisesti myös jo syksyn aikana on jotain tilaisuutta ensi kautta ja ulkomaiden kilpailuja ajatellen tarjolla, mutta siitä myöhemmin lisää.

InCar Vauhtiajot (12.8.-15)

Civic evo2 (11.8.-15)

Alastaron SM-osakilpailu häämöttää jo viikonloppuna muutaman päivän kuluttua, ja täysin uusittu (uusi) Civic evo2 alkaa olemaan pikkuhiljaa lähellä valmistumistaan. Töitä uuden auton kanssa on tehty Seinäjoen kilpailusta asti lähes yötäpäivää ja auton pitäisi valmistua ennen kilpailuja. Rakennettavaa löytyy kuitenkin vielä, ja tavoitteena on ehtiä perjantaipäivän aikana radalle, jotta uutta autoa ehditään hieman testaamaan ennen lauantain aika-ajoja. Kilpailun jälkeen teen auton rakentamisesta kuvakoosteen, josta käy ilmi, miten kilpa-auto rakennetaan 18 päivässä. Myös vauhtiajojen InCar videot ovat tulossa. Kiitokset yhteistyökumppaneille, joiden tuki on ollut uuden auton rakentamisessa korvaamatonta. Alastarolla tavataan.

Rata-SM, Vauhtiajot (28.7.-15)



Viikonloppuna ajettiin SM-sarjan neljäs osakilpailuviikonloppu Seinäjoen Vauhtiajoissa. Pelipaikalle ajettiin vasta perjantai-illalla, sillä varsinaista treenipäivää kilpailuihin ei kuulu, koska katurata tehdään loppuun vasta lauantain vastaisena yönä.
Lauantai-aamulla ajettin vain yksi lämmittelyveto ennen aika-ajoa. Lämppärissä auto tuntui hyvältä, ja alkuviikosta Alastarolla ja Ahvenistolla testatut ja vaihdetut uudet jouset osoittautuivat oikeiksi. Myös Pärnun kilpailussa vaivannut jarruongelma oli korjattu.
Aika-ajoissa V1600 luokan kilpailijat jaettiin kahteen ryhmmään SM-pistetilanteen mukaan, jotta jo muuten ahtaalle katuradalle saatiin hieman tilaa, ilmoittautuneita kun oli 27 kilpailijaa. Aarnin paras kierrosaika hylättiin sivupeilin otettua muovikartiosta tehtyyn shikaaniin kiinni, ajolinja oli siis hieman liian tiukka. Toiseksi ja kolmanneksi parhaat aika-ajokierrokset riittivät kuitenkin hyvin molemmissa lähdöissä toiseen lähtöruutuun.
Ensimmäisessä lähdössä Aarni sai hyvän startin ja piti toisen sijansa. Ensimmäinen paikka oli monen kierroksen ajan aivan tähtäimessä, mutta epäonnistunut ohitusyritys pudotti Aarnin taistelemaan sijoista 2-4. Muutaman tyhmän ajovirheen ja ankaran kamppailun jälkeen sijoitus vaihtui kilpailun loppupuolella neljänneksi. Huono ajoryrtmi kuitenkin jatkui ja toiseksi viimeisellä kierroksella kilpailu päättyi rataa reunustavaan betonivalliin kurvin mentyä hieman leveäksi. Vasemman takapyörän ripustukset repesivät ja Aarni nilkutti Civicillä varikolle.
Varaosat olivat kuitenkin mukana ja auto saatiin parsittua illan aikana kohtuulliseen kuntoon sunnuntain kilpailua varten.
Sunnuntaina ajettiin koko päivä vesisateessa märällä radalla. Aamun warm-upissa auto toimi kolarin jäljiltä hyvin ja sadekelin säädötkin tuntuivat autossa hyvältä. Toisen lähdön ensimmäiset kaksi kierrosta ajettiin turva-auton perässä rankan vesisateen vuoksi. Kolmannella kierroksella startattiin letkassa varsinaiseen kilpailuun turva-auton poistuttua radalta. Aarni ajoi lähes koko kilpailun ajan aivan ensimmäisen kilpailijan perässä kiinni. Viimeisellä kierroksella liukkaalla radalla sattunut ajovirhe ja kierroksella ohitettavat pudottivat Aarnin kuitenkin kolmanneksi. Koko kilpailun neljänneksi viimeinen kurvi, eli sama mutka kuin launtainkin kilpailussa, koitui kuitenkin taas kohtaloksi. Auto lähti pieneen sivuluisuun ja osui betonimuureista aivan radan reunaan tehtyyn katsomon suojavalliin. Muurista auto lensi vielä radan ylitse ojaan ja hyppäsi tienliittymästä radan reunalle. Kuljettaja selviytyi kolarista vammoitta, mutta auto meni todella huonoon kuntoon. Auto saatiin lavettiauton kanssa pois radalta trailerille, ja siitä kotitalliin.
Viikonloppu oli todella vaikea  ja kuskin sanojen mukaan ajo ei vain kulkenut. Aika-ajo tulos oli hyvä siitäkin huolimatta, että kuljettaja ei ollut vielä siinäkään omaan suoritukseensa täysin tyytyväinen. Myös molempien kilpailulähtöjen ennakkoasetelmat olivat hyvät, mutta lopputulos oli molemmissa lähes katastrofi.
Kaikesta huolimatta tästäkin viikonlopusta opittiin jopa paljon enemmän kuin monista hyvin onnistuneista kilpailuista. Valitettavasta kilpuri joutuu kuitenkin kokemaan nyt kovia korjaustöitä ja uudelleenrakennusta, jotta vajaan kolmen viikon kuluttua 15.-16.8. ollaan taas Alastaron osakilpailussa viivalla. SM-sarjan podiumitaistossakaan ei olla vielä luovutettu. Nyt kuitenkin ollaan jo junassa matkalla kohti Joensuuta hakemaan ajokuntoista varaosa-autoa, ja Alastaron kilpailun päivämäärät pidetään kirkkaana mielessä.
Sivuille tulee vielä viikon kuluessa InCar videot ja kuvia kilpailuista.

InCarit Jurva ja Pärnu (5.7.-15)

Ensimmäisenä Pärnun 1. ja 2. lähtö.
Ja vielä hyvin menneen Jurvan ensimmäinen ja toinen kilpailulähtö, joissa molemmissa hienosti podiumille.

Rata-SM, Pärnu (30.6.-15)

Sm-sarjan kolmas kilpailuviikonloppu ajettiin 27.-28.6. Pärnussa Auto24ringillä Virossa. Radalle saavuttiin jo keskiviikkoiltana, jotta torstaipäivä ja perjantaiaamu voitiin käyttää rataan tutustumiseen ja auton säätöjen hakemiseen.

Torstain kaksi ensimmäistä treenivetoa sujuivat hyvin ongelmitta auton pieniä päivityksiä testatessa. Kolmannella ajokerralla alkoivat kuitenkin ongelmat jarrujen kanssa, jotta jatkuivat lopulta koko viikonlopun ajan ja heikensivät tuloksia huomattavasti. Loppu torstaipäivä käytettiin jarrujen vian hakemiseen, mutta ongelmaa ei illan aikana saatu vielä selvitettyä. Perjantaina oli vielä kaksi treenikertaa ennen illan aika-ajoja. Valitettavasti jarruvikaa ei vieläkään löydetty, vaikka jarrut tutkittiin useaan otteeseen. Aika-ajosta tulos oli vasta vaatimaton kahdeksas huonoilla jarruilla. Aika-ajon jälkeen jarruvian aiheuttaja kuitenkin selvisi; kanttarin ylityksen jälkeen jarruja piti pumpata, jotta paineet saatiin takaisin kohdalleen. Tämä tieto helpotti huomattavasti lauantain kilpailuihin lähtöä, vaikka tarvittavia osia vian korjaamiseen ei sillä hetkellä ollutkaan saatavilla.

Lauantaina oli vuorossa aamun warm-up, jossa päästiin vielä koittamaan jarrujen toimintaa, ja päivällä kaksi kilpailulähtöä. Ensimmäisestä lähdöstä saavutettiin kohtuullisen helposti neljäs sija, mikä oli erinomainen suoritus senhetkisellä autolla, jarrut kun olivat huonot eikä ajettavuuden eteen oltu ehditty tekemään juurikaan mitään. Viimeisillä kierroksilla radalle levinnyt öljy toi kilpailuun kuitenkin vielä omaa jännitystään, kun rata oli osittain todella liukas. Toiseen lähtöön startattiin seitsemännestä lähtöruudusta. Valitettavasti Aarni putosi jo ensimmäisten kierrosten aikana kärkiryhmästä ja jäi kymmenen ensimmäisen kilpailijan huonompaan päähän. Auto otti valitettavan paljon osumia tuossa "romuralliryhmässä", sillä kokoajan ei kilpailussa voi tilaakaan antaa. Maaliin tultiin yhdeksännellä sijalle, eli pisteille ajettiin kaikesta huolimatta.

Viikonlopun tavoitteista jäätiin kauas onnistuneen edellisen Jurvan osakilpailun jälkeen. Molemmissa kilpailulähdöissä ajettiin kuitenkin pisteille selvästi top10 joukkoon, ja ensimmäisen lähdön neljäs sijan oli hieno suoritus siinä tilanteessa. Myös Sm-sarjan tilanteessa pysyttiin samalla sijalla eli neljäntenä. Nyt auto on jo maalarilla paikattavana toisen lähdön jäljiltä, ja uudet jarruosat ovat jo tulossa. Seuraava osakilpailu ajetaan 25.-26.7. Seinäjoen Vauhtiajoissa hienolla katuradalla.

Tarkemmat tulokset löytyy TÄÄLTÄ kohdasta V1600

Rata-SM, Botniaring (16.6.-15)



Rata-SM sarjan toinen kilpailuviikonloppu on saatu ajettua tiimin osalta hyvin tuloksin Jurvassa Botniaringin radalla. Radalle ajettiin tuttuun tapaan jo torstai-illalla, sillä matkaa kilpailupaikalle kertyy lähes 300 kilometriä.
Perjantain treenipäivä päästiin ajamaan kauniin jopa kesäisen lämpimässä säässä. Treenivetoja oli V-autoille varattu neljä. Perjantai oli vasta toinen kerta, kun Civicciä päästiin ajamaan uudella alustalla, joten ajokerrat kuluivat uuden alustan säätämiseen ja kuskin uuteen alustaan totutteluun. Päivä oli kuitenkin onnistunut,  autosta saatiin hyvä ajettava, ja kierrosajatkin olivat kohtuullisen hyviä.
Lauantaina ei ohjelmassa ollut muuta kuin aamun warm-up ja aika-ajot. Kymmenen minuutin aika-ajoissa ei päästy ajamaan kuin yksi hyvä kierros, jolla saatiin ensimmäiseen lähtöön viides starttipaikka. Toisessa lähdössä ruutu oli kuudes, sillä toisen lähdön järjestys määräytyy aika-ajon toiseksi nopeimpien kierrosaikojen perusteella. Lauantain ajot olivat siis osaltamme ohitse jo puolenpäivän jälkeen, joten loppupäivä katseltiin muiden kilpailuja ja keskityttiin tulevaan omaan varsinaiseen kilpailupäivään.
Sunnuntaiaamuna ajettiin yksi warm-up, jonka jälkeen olivat vuorossa kilpailustartit. Sunnuntaiksi oli lupailtu sadetta, mutta ensimmäinen  lähtö päästiin ajamaan vielä kuivassa kelissä. Aarni nousi heti startissa kolmanneksi ja vielä ensimmäisen kierroksen aikana toiseksi. Ensimmäistä sijaa ei pystytty enää tavoittamaan mutta myös taaksepäin kolmanteen sijaan oli maalissa matkaa lähes kuusi sekuntia. Maaliin tultiin siis toisena, joka on tiimin paras sijoitus tähänastisissa SM-osakilpailuissa. Ennen toista lähtöä vesisade alkoi ja Civicciä päästiin(/jouduttiin) ajamaan ensimmäistä kertaa märällä radalla uuden alustan kanssa ilman mitään aiempaa kokemusta. Alustan säädöt olivat siis lähes arvailujen varassa. Auto oli kuitenkin erittäinkin hyvä ajaa myös sateella, joten hätäiset säädöt onnistuivat. Startissa noustiin taas heti kolmanneksi, ja ensimmäisen ja toisen kilpailijan kanssa ajettiin letkassa kilpailun alku, kunnes Aarni sortui omaan jarrutusvirheeseen pudoten kärjen vauhdista. Maaliin tultiin kuitenkin kolmantena taas hyvällä välimatkalla myös taaksepäin.
Kaikin puolin erinomainen viikonloppu. Uusi alusta toimi mainiosti ja toi autoon juuri niitä ajo-ominaisuuksia, joita on kaivattukin. Myös juuri ennen kilpailua saatu uusi moottori ja pakoputki pitivät huolen auton kulusta suorilla. Seuraavaan kilpailuun, joka ajetaan siis Pärnussa, Virossa 27.-28.6. lähdetään jo viikon päästä keskiviikkona, jotta silloinen torstaikin voidaan käyttää treenaamiseen ja edelleen uuden alustan opetteluun. Ensi maanantaina on tarkoitus käydä Alastaron radalla ajamassa Aluecupin osakilpailu illalla. Ennen sitä on kuitenkin vielä pieniä asioita auton kanssa, jotta saadaan viimeisetkin kymmenykset pois ja aivan terävin kärki kiinni.

TÄÄLTÄ vielä kilpailun tarkemmat tulokset.

Uutta alustaa (4.6.-15)

Vajaa viikko sitten Civicci sai uuden alustansa, joka oli alunperin siis tarkoitus saada jo ennen Ahveniston osakilpailua. Autoa päästiin testaamaan heti viime viikonloppuna ja uusittu alusta tuntui todella hyvältä vanhaan verrattuna. Odotukset siis korkealla kohti viikon kuluttua ajettavaa Jurvan osakilpailua.

InCar Ahvenisto (21.5.-15)

Rata-SM, Ahvenisto (18.5.-15)



Viikonloppuna ajettiin Rata-SM sarjan ensimmäinen osakilpailuviikonloppu Hämeenlinnassa Ahveniston Moottoriradalla. Radalle lähdettiin torstai-iltapäivällä, ja illalla ehdittiin vielä sisäänajamaan auton uudet jarrut ja laittamaan varikkosysteemit valmiiksi.
Kauden ensimmäiset vedot Ahveniston radalla päästiin ajamaan yli viikkoa ennen varsinaista kilpailua, kun tiistaipäivä 5. toukokuuta varattiin treeniä varten. Treenit päättyivät kuitenkin lyhyeen, kun Civicin venttiilikannen tiiviste petti. Tästä alkoikin todellinen kiire ennen kilpailuja, että auto saadaan takaisin kilpailukuntoon ja teipattua ennen kauden virallista aloitusta. Kaikki suunniteltu ehdittiin tekemään ennen kilpailuja ja radalla oltiin siis jo hyvissä ajoin torstaina.
Perjantain treenipäivä ajettiin vaihtelevissa olosuhteissa: välillä rankassa vesisateessa ja vuorostaan kauniissa aurongonpaisteessa. Treenipäivä sujui kuitenkin haastavalla Ahvniston radalla hyvin ja kaikki toimi.
Lauantaina vuorossa olivat warm-upit, aika-ajot ja ensimmäinen viikonlopun kahdesta kilpailulähdöstä. Aamun warm-upin jälkeen huomattiin vasemman etupyörän laakerin olevan rikki. Onneksi aika-ajoihin olin oli vielä hyvin aikaa, joten laakeri ehdittiin vaihtamaan ja aika-ajosta saavutettiin kohtuullinen 10. sija. Ensimmäinen lähtö sujui hyvin, ja alkukierrosten kamppailujen jälkeen maaliin sai ajaa melko rauhassa, koska taaksepäin oli kunnolla tilaa ja edellä olevaa letkaa ei saavutettu kovasta yrityksestä huolimatta. Maaliin tultiin 8. sijalla.
Sunnuntain ohjelmaan kuului vain aamun lämmittelyajot ja viikonlopun toinen kilpailulähtö. Toisen lähdön lähtöjärjestys määräytyy tänä vuonna aika-ajon toiseksi nopeimpien kierrosaikojen perusteella. Lähtöpaikka oli sama 10. ruutu. Lähdössä rata ei meinannut jokaiselle kilpailijalle yhtä aikaa riittää ja vauhtia jouduttiin hakemaan osittain radan ulkopuoleltakin. Lähdön jälkeen tilanne kuitenkin taas tasaantui nopeasti ja maaliin tultiin 9. sijalla.
Kokonaisuutena viikonloppu oli onnistunut alkukauden lievien ongelmien ja ennen kilpailua aiheutuneen kannentiivisteen hajoamisen luoman kiireen jälkeen. Kilpailuun piti saada jo Civicin uusi alusta käyttöön, mutta toimitusvaikeuksien vuoksi iskunvaimentimet ja jouset eivät vielä tähän kilpailuun ehtineet. Huomenna kuitenkin on tarkoitus asentaa uusi alusta paikkaan ja aloittaa sen testaaminen ja säätäminen. Päivityksen odotetaan tuovan merkittävää parannusta auton ajettavuuteen ja sen kautta suoraan kierrosaikaan ja kilpailutuloksiin. Myös muita päivityksiä tullaan tekemään ennen seuraavaa kilpailua Jurvan Botniaringillä 13.-14.6.
Sivuille tullaan laittamaan viikon kuluessa kunnon kuvat juuri ennen kilpailua teipatusta autosta ja hieman InCar videota ja kuvia viikonlopun kilpailuista.

Treenikausi avattu (9.4.-15)

Kauden 2015 treenit ovat jo pitkällä ja Civiccikin alkaa olemaan lähellä huippuvirettä. Radalle on kevään aikana ehditty jo neljästi ja treeniä tulee viikoittain lisää. Aikaisen kevään takia testiä on pystytty ajamaan Suomen radoilla eikä Pärnuun ole ollut tarvetta lähteä. Kauden ensimmäinen kilpailu ajetaan reilun kuukauden kuluttua 16.-17.5. Hämeenlinnassa Ahveniston moottoriradalla. Teipparille auto on menossa lähiviikkojen aikana. Tekemistä on vielä paljon, mutta aikautaulussa ollaan.

Civicin rakennusta part2 (2.3.-15)

Civicin rakentaminen uutta kautta varten etenee hyvää vauhtia. Ulkopuolella kaikki näyttää vielä lähes samalta kuin aikaisemminkin, mutta peltien alla on tapahtunut sitäkin enemmän. Kun auto tästä saadaan pyörilleen on vuorossa teippaus ja näillä näkymin Civicci on esillä 18.-19.4. Turussa Auto Saloon messuilla. Kevään testeihin on tarkoitus ottaa varaslähtö Pärnussa, Virossa, heti kun kevät etelämmässä koittaa.

Civicin rakennusta part1 (21.1.-15)



Civicci saatiin juuri maalauksesta. Nyt on taas kyljet kesän kilpailujen jäljiltä suorat, ja auto muutenkin siisti. Seuraavaksi perehdytään alustan huoltamiseen, ja tehdään kilpurista entistä parempi kautta 2015 varten.

Aluemestaruus 2014 (17.12.-14)

Viime viikonloppuna käytiin Laitilassa aluemestaruuden palkintojenjaossa. Tilaisuudessa palkittiin kaikki Länsi-Suomen alueen menestyneet autourheilijat. Aarni oli V1600 luokan kolmas, eli kotiinviemisinä oli pronssinen AKK:n mitali.

InCar SJM-Ralli, Naantali (30.9.-14)

Tiimin ensimmäisestä Suomen Juniorimestaruusosakilpailusta InCar video.
Kohdassa 9:28 eturengas osuu kiveen, eli loppupätkä tultiin tyhjällä renkaalla.
Sama kohta ulkoapäin kuvattuna TÄMÄN videon lopussa.

SJM-Ralli, Naantali (29.9.-14)

Lauantaina ajettiin rallin Suomen Juniorimestaruussarjan viimeinen osakilpailu Mynämäen seudulla. Rallin kokonaispituus oli 168km, joista kuusi erikoiskoetta kattoivat yhteensä 72km. 
Toisesta EK:sta alkaen Aarni piti kolmatta sijaa hallussaan. Ero toisena ajavaan ei ollut suuri, joten se yritettiin tietenkin ajaa kiinni. Toisen pätkän jälkeen pyöränkulmia säädettiin hieman, jotta autosta saatiin rauhallisempi ajaa. Kolmas ja neljäs erikoiskoe tulivat siitä huolimatta hieman tahmeasti, tosin ajat olivat neljänneksi nopeimmat. Viides pätkä lähti hyvin käyntiin, mutta noin 2-3km ennen maalia Suzukin oikea eturengas osui tienreunassa olevaan terävään kiveen, joten loppumatka ajettiin tyhjällä renkaalla. Rengas ehdittiin vaihtamaan seuraavan siirtymän aikana, ja viimeisellä EK:lla päätettiin vielä tosissaan ajaa toinen sija kiinni, vaikka pyöränkulmat olivatkin hieman miten sattuu kiveen osumisen takia. Kuudes erikoiskoe oli pisin, yli 17 kilometriä. Aarnin onnistui ajaa yli 13 sekuntia edelläajavaa kiinni, se ei kuitenkaan riittänyt vielä tavoittamaan toista sijaa. Sijoitus maalissa oli siis luokan kolmas 8,9 sekunnin erolla toiseksi sijoittuneeseen. 
Rallista kerättiin lisää arvokasta kokemusta soralla ajamisesta, ja sijoitus on vähintäänkin hyvä Aarnin todella vähäiseen ajomäärään nähden soralla. Kaiken kaikkiaan hyvä ja ehjä kilpailu, jota rengasrikkokaan ei kaatanut.

Tarkemmat ajat löytyvät MUT-palvelun sivuilta
(Aarni ajoi siis luokassa 18)

InCar Turun SM-ralli (3.9.-14)

Kauden 2014 yhteenveto (2.9.-14)

Nyt kun ratakausi 2014 on saatu päätökseensä on aika tehdä pieni yhteenveto kauden tapahtumista.

Ratakausi avattiin ankaralla treenaamisella heti keväällä, kun suurimmat lumet olivat radoilta sulaneet. Vastassa oli silloin Salminen Racingin ensimmäinen ratakausi V1600 luokassa SM-sarjassa. Kauden ajokkina tulisi olemaan oikealta ajettava Honda Civic, jonka säätämiseen ja rata-ajoon pyrittiin perehtymään niin huolella kuin mahdollista ennen kilpailukauden alkua.

Kilpailukausi alkoi FINRacen ensimmäisellä osakilpailulla Jurvan Botniaringillä toukokuun puolivälissä. Kuljettajan ja tiimin ensimmäiseen ratakilpailuun lähdettiin kohtuullisen varovaisin odotuksin vertaamaan omaa vauhtia kanssakilpailijoihin. Jo ensimmäisenä treenipäivänä Aarnin vauhti osoittautui todella hyväksi, kun ajat olivat lähes kärkiviisikon luokkaa joka vedolla. Valitettavasti kauden lukuisat tekniset ongelmat alkoivat myös ensimmäisestä kilpailusta. Ensimmäisessä ratakilpailussaan Aarni ajoi kymmenenneksi jo siinä vaiheessa hieman puolitehoisella autolla. Jurvan toisessa lähdössä auto hajosikin siiten jo kokonaan, ja lähtö jäi tiimin osalta kesken. Keskeytys oli tietysti pettymys, mutta heti seuraavalla viikolla auto oli taas suuren remontin jälkeen kisakunnossa.

Seuraava kilpailu oli Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa. Molemmista lähdöistä saatiin tulos, mutta vasta myöhemmin selvisi, että kuljettajan valittama auton tehottomuus piti paikkaansa. Kone ei ollut vieläkään täydessä iskussaan ja tulokset olivat huonot. Viron kilpailu Pärnussä ja Alastaron kilpailu päättyivät molemmat keskeytykseen teknisten vikojen vuoksi. Jos moottoriurheilussa voi ollakaan huonoa tuuri, se oli kaikki kyllä kasaantunut tiimimme päälle. Vastoinkäymisistä ei suinkaan petytty vaan kilpailujen jälkeen Civicci saatettiin välittömästi uudelleen kilpailukuntoon ja treenaaminen jatkui kisojen välissä. Kilpailuissa oli näkynyt myös monia valonpilkahduksia, jotka antoivat olettaa, että vauhtia todellakin löytyy kun auto saadaan kuntoon.

FINRace sarjan viides osakilpailu ajettiin Seinäjoen Vauhtiajot -tapahtumassa haastavalla katuradalla. Ennen aika-ajoja ja kilpailulähtöjä radalle pääsi tutustumaan vain yhden 15 minuutin mittaisen warm-upin verran. Polkupyörällä rataan sai toki tutustua enemmänkin. Aika-ajosta Aarni ajoi itselleen neljännen sijan, vain kuuden tuhannesosan päästä kolmannesta paikasta. Kilpailussa saavutettiin kolmas sija tiukan taistelun jälkeen toisesta paikasta. Vauhtiajojen tulos toi todellakin valoa muuten useiden teknisten vikojen rankasti varjostamaan kauteen.

Kauden viimeisestä kilpailusta Kemoran radalla Vetelissä ajettiin sijat yksitoista ja viisi lukuisten törmäilyjen kohteeksi joutumisten ja muiden tapahtumien jälkeen.
SM-sarjassa tiimin sijoitus oli 12. Pisteitä kerättiin vain seitsemästä osakilpailusta kaikista kahdestatoista ajetusta. Näistäkin osa oli jäännöspisteitä, joita saatiin keskeytettyämme viimeisillä kierroksilla.

Ongelmista huolimatta kaudesta jäi erittäin postitiivinen fiilis. Vauhtia osoitettiin löytyvän, ja kilpa-autoamme vaivanneet ongelmat saatiin paikannettua ja korjattua. Ensi kauteen lähteminen tulee olemaan huomattavasti helpompaa, kaikki radat ovat jo tuttuja, auton säätäminen ja erilaiset ajotyylit on jo omaksuttu hyvin ja kilometrejä on alla runsaasti. Kauteen 2015 valmistautuminen on jo aloitettu. Syksyllä kuitenkin tullaan kiertämään ratoja testimielessä lumien tuloon saakka. Talven aikana Civicciin tullaan tekemään täydellinen läpikäynti, jotta ensi keväänä kalusto on parhaimmassa mahdollisessa kunnossa. Myös talven aikana tullaan pitämään  ajovirettä yllä rallin muodossa. Yksi ralli päästiin jo ajamaan, ja lisää on tulossa.

Erittäin suuret kiitokset kaikille tässä kaudessa mukana olleille. Vaikka varsinaisen ajamisen kuljettaja suorittaakin yksin, tarvitaan suuri joukko tukijoita, jotta kilvanajamista voidaan harjoittaa menestyksekkäästi. Kiitokset yhteistyökumppaneillemme, Kankareen Paalutus, Huhtaniemien Koneurakointi, SEO Kosken Autohuolto, Mainospalvelu Mesta, Kosken Betonielementti, Super Asfaltti, Kosken Autokeskus, TSR-Tekniikka ja Kosken Hammashuolto. Kiitokset myös Kostajan tiimille, Heikki ja Mika, avusta ja tallipaikasta koko kauden ajan. Kuljettaja haluaa kiittää myös perhettään toiminnan pyörittämisestä, jota ilman ajaminen ei olisi ollut mahdollista.

Syksyn ja talven aikana kotisivuja ja tiimin facebookkia tullaan edelleen päivittelemään aktiivisesti treeneistä, ralleista, ratatapahtumista ja autojen laittelemisista. Pysykää siis kuulolla, kesä lähenee loppuaan, mutta kilvanajaminen jatkuu...

SM-Ralli Turku (1.9.-14)



Viime lauantaina Salminen Racingin tiimi osallistui ensimmäisen ralliinsa, josta etukäteen hieman jo vihjailtiinkin. Aarni ajoi Kostajan tiimilltä vuokratulla V1600 luokan Suzuki Ignis Sportilla Turun SM-rallissa kartturinaan Panu Laukkanen.
Ralliin kuului viisi erikoiskoetta lauantaipäivän aikana, jotka olivat yhteensä pituudeltaan hieman vajaat 70 kilometriä. Tällä kertaa kilpailuun lähdettäessä kaikki oli uutta. Autoakin ehdittiin testaamaan vain kerran kilpailua edeltävänä viikonloppuna Saukkolan EK:lla. Kilpailukeskuna toimivalle Turun messukeskukselle saavuttiin aamulla, jonne pystytettiin varikko. Seuraavana vuorossa olivat auton katsastus ja asiapapereiden tarkastuksia.
Ensimmäinen auto strattasi aamun ensimmäiselle pätkälle, Nihdeiselle, kello 11:18. Aarni ajoi numerolla 94, joten startti oli tästä reilun tunnin kuluttua. Ensimmäinen erikoiskoe oli lähinnä vain totuttelua rallin ajamiseen ja kartanlukijan kanssa toimimiseen. Toisen pätkän alkupuolella meininki oli jo aivan toinen ja ajo sujui todella hyvin. Kuitenkin muutama kilometri ennen maalia kurvin sisäreunaan sijoitettu pyöröpaali osui ajolinjalle. Paaleja on pätkien varrella liiallisen kurvien "leikkaamisen" ja tien täysin piloille menemisen estämiseksi. Kyseinen paali oli kuitenkin pensaikon takana ja sen väistäminen johti ulosajoon, ja Suzuki pyörähti katolleen ojaan. Kumpikaan autossa olleista ei onneksi loukkaantunut Aarnin ensimmäisessä kaadossa. Ralliyleisön avustuksella auto saatiin ojasta takaisin tielle kymmenen minuutin vääntämisen jälkeen (suuret kiitokset yleisölle!!), ja ralli jatkui. Auto säilyi todella pienillä vauriolla, ainoastaan tuulilasi meni meni hieman säröille. Seuraavalla EK:lla auto oli todella vaikea ajaa, koska pyöränkulmat olivat vääntyneet pois asetuksistaan. Kolmannen pätkän jälkeen oli onneksi huolto, jossa auto saatiin siistittyä ja pyöränkulmat säädettyä.
Huollon jälkeiset neljäs ja viides EK menivät todella hyvin, teiden suurista urista huolimatta. Aarni kellotti molemmille luokkansa kolmanneksi nopeimmat ajat.
Tiimin ensimmäiseen ralliin mahtui tapahtumia vähintäänkin tarpeeksi. Kilpailusta saatiin taas arvokasta ajokokemusta ja nyt ensimmäinen ralli on ajettun pois alta. Ainakin talven ja syksyn aikana tullaan ajamaan vielä muitakin rallejakilpailuja, jotta ajotuntuma saadaan pidettyä yllä talven yli, jolloin rata-ajo ei ole mahdollista. Galleriasta löytyy muutama kuva viikonlopun luisuista.
Kiitokset vielä Kostajalle huollosta ja Panulle, kun pääsi lyhyellä varoitusajalla kartturin hommiin.

Kemoran InCar videot (27.8.-14)

Ensimmäinen lähtö Kemoran radalla kovassa vesisateessa.

Kauden 2014 viimeinen rata-SM lähtö, eli Kemoran toinen kilpailu.

FINRace, Kemora (14.8.-14)


Vajaa viikko sitten ajettiin kauden 2014 viimeinen FINRace -sarjan osakilpailuviikonloppu, jonka näyttämönä toimi Kemoran moottorirata Vetelissä. Radalle lähdettiin jo torstaipäivälllä, sillä matkaa kertyi lähes 400km. Illalla radalle saavuttaessa auto ajettiin Kostajan telttaan, jossa myös Seinäjoen kilpailussa pidettiin varikkoa. Illan aikana päästiin vielä myös radalle sisäänajamaan jarruja ja hieman tutustumaan taas uuteen rataan pienessä vesisateessa.
Perjantaina oli taas vanhan aikataulun mukaan treenipäivä. Autosta saatiin helposti hyvä ajaa, eikä teknisiä ongelmia ilmennyt. Hieman kanttia tuo Kemoran rata vaatii, sillä nopeimpiin kurveihin ajetaan V-autoillakin lähes kahtasataa. Toisaalta radalta löytyy myös erittäin hitaita neulansilmiä.
Lauantaiaamu aloitettiin suoraan aika-ajoilla ilman aamun warm-uppeja. Aika-ajo meni pieleen muiden kuljettajien ohella myös Aarnilla kahden ulosajon seurauksena aamun kostealla radalla. Lähtöruutu ensimmäiseen starttiin oli vasta kymmenes.
Ennen ensimmäistä starttia arvuuteltiin auton säätöjä, koska rata oli juuri ehtinyt kuivumaan, mutta vesisateen uhka oli koko ajan suuri. Juuri ennen starttia alkoi todella raju ukkosmyräkkä ja vettä satoi todella paljon. Säädöt ehdittiin kääntää hätäisesti sadekelille sopivaksi. Lähdössä riitti tapahtumia radan lainehtiessa vedestä. Jotain veden määrästä kertoo, että Civicci suttasi viitosvaihteella yli puolentoistasadan vauhdissa tyhjää. Moni ajoi ulos jo ensimmäisessä kurvissa, ja valitettavasti myös Aarni pyörähti ensimmäisen kierroksen aikana auton lähdettyä vesiliirrosta hallitsemattomaan "sladiin". Pyörähdyksen jälkeen alkoi kipuaminen häntäpäästä kohti kärkeä, ja maaliin tultiin sijalla 11. Aarnin kierrosajat oikeuttivat kuitenkin seuraavaan lähtöön kolmanteen lähtöruutuun. (Toisen lähdön lähtöjärjestys määräytyy siis ensimmäisessä lähdössä ajettujen parhaiden kierrosaikojen mukaan). 
Päivän toisessa startissa ajettiin pitkään kolmannella sijalla hakien ohituspaikkaa toisena ajavasta. Aarnin takana ajavan kilpailijan epäonnistunut jarrutus johti kuitenkin kolariin ja Aarnin pyörähtämiseen. Pyörähdyksen jälkeen ajettiin neljännellä sijalla, kunnes viimeisessä kurvissa pitkäksi mennyt oma jarrutus maksoi yhden sijan. Ruutulipulle tultiin siis viidentenä. 
Viikonloppuun mahtui tapahtumia niin sään, kuin kuljettajankin puolesta. Nyt kilpailukauden päätyttyä keskitytään auton testaamiseen, ja säätämisen harjoitteluun. Satunnaisia yhden illan endurance- ja muita mahdollisia kilpailuja tullaan vielä ajamaan. Ja saatetaan tiimi nähdä myös rallipoluilla loppukesän ja talven aikana...

Erittäin suuri Kiitos kuitenkin jo tässä vaiheessa yhteistyökumppaneille ja muille vauhdissa mukana olleille!
Sivuille päivitellään vielä aivan lähipäivinä yhteenveto kaudesta ja InCarit Kemorasta.

Vauhtiajot InCar (1.8.-14)

Vauhtiajojen ensimmäinen lähtö, josta tuloksena kolmas sija.

Vauhtiajojen toinen lähtö, jossa pieni harmillinen seinäkosketus.

FINRace, Vauhtiajot (30.7.-14)

Viikonloppuna ajettiin jo legendaariset Vauhtiajot, joka on FINRacen viides osakilpailu. Paikkana toimi Seinäjoen teollisuusalue. Vauhtiajot on Suomen suurimpia autourheilutapahtumia, jossa ajetaan myös Suomen ainoalla katuradalla.
Kilpailun aikataulu on muista sarjan kilpailuista poikkeava, sillä kilpailut ajetaan molemmilla päivillä lauantaina ja sunnuntaina. Treenipäivää ei ole, koska tänäkin vuonna rataa tehtiin vielä kilpailupäivää edeltävänä yönä. Paikalla saavuttiin perjantai-iltana, jolloin rataan ehdittiin tutustumaan vielä polkupyörällä.
Lauantaina luvassa oli aamun warm-up, aika-ajot sekä ensimmäinen kilpailulähtö. Aamu alkoi melkoisella töppäyksellä, kun ennen ajoja tehdyssä auton ja varusteiden katsastuksessa Aarnin ajopuku ja -hanskat todettiin laittomiksi kilpailuun. Onneksi kavereiden avustuksella uusi puku ja hanskat löytyivät juuri ennen warm-uppia ja radalle päästiin aikataulun mukaisesti. Kuljettajan kommenttien mukaan rata vaikutti hienolta ja V-autoille sopivalta. Heti lämmittelyjen jälkeen siirryttiin aika-ajoihin. Aarnin sijoitus oli neljäs vain kuuden tuhannesosan päässä kolmannesta paikasta. Toimivalla autolla tulosta siis syntyy! Ensimmäisessä lähdössä säästyttiin turhalta draamalta, sijoituksen ollen kolmas. Aarni nousi heti startissa kolmanneksi ja piti paikan varmasti ruutulipulle saakka. Tiimin ensimmäinen podium sijoitus sarjassa saavutettiin vaikella katuradalla. Toinen paikkakkaan ei ollut kaukana Aarnin saavutettua toisena ajanut kilpailija viimeisillä kierroksilla, mutta ohituspaikkaa ei enää löytynyt. 
Sunnuntaiaamuna lyhyt warm-uppi, jonka jälkeen toinen kilpailulähtö. Myös siinä lähdettiin neljännestä ruudusta. Aarni taisteli pitkään neljäntenä kolmannesta ja toisesta sijasta. Muutama kierros lähdön jälkeen Civicci otti hieman osumaa rataa reunustavasta betonimuurista, jonka seurauksena auton päävirtakatkaisija kääntyi pois päältä ja auto sammui radalle. Aarni sai auton käymään ja lähti raivoisaan takaa-ajoon. Pysähtymisen vuoksi pudottiin 13. sijalle ja edellä ajavat olivat pääsuoran verran karussa. Viimeisellä kierroksella ennen maalilippua Aarni saavutti joukkion ja ohitti viisi (5!) autoa kapealla katuradalla, jota monet ovat moittineet ohituspaikkojen puutteesta. Sijoitus oli siis vasta kahdeksas, mutta pisteille asti päästiin vastoinkäymisistä huolimatta.
Seinäjoen osakilpailu oli tiimille kauden ensimmäinen kilpailu, jossa auto toimi koko viikonlopun. Auton toimiessa Aarni näytti nopeutensa sijoittuen ensimmäisessä lähdössä podiumille ja viettäen toisessa lähdössä "ohitusjuhlaa". Vauhtiajot oli hienosti järjestetty race ja rock -henkinen tapahtuma, jossa kävijöitäkin oli lähes 60 000. Viimeinen osakilpailu ajetaan noin puolentoista viikon kuluttua Kemoran radalla vetelissä. Nyt kun auto toimii ei viimeisestä kilpailusta voida odottaa muuta kuin podium sijoituksia.
Kooste Vauhtiajoista tulee MTV MAX -kanavalta huomenna torstaina kello 21:00. Lähetys on nähtävissä muiden koosteiden tavoin ilmaiseksi ensi maanantaista alkaen Katsomossa.
Civicciin tullaan tekemään pieniä parannuksia ennen Vetelin kilpailua, ja ensi maanantaina käydään Alastarolla ajamassa testiä. Vauhtiajoista tulee sivuille vielä InCar-videot molemmista lähdöistä viikon aikana.
Kiitokset myös Kostajan tallille telttapaikasta ja henkisestä kannustamisesta. Vetelissä tavataan!

FINRace, Alastaro (15.7.-14)

Tiimin kotikilpailuun eli FINRacen Alastaron osakilpailuun Loimaalle lähdettiin suurten odotusten kanssa. Valitettavasti tulos ei kuitenkaan ollut todellakaan toivotunlainen.
Civicciin saaatiin uusi tekniikka juuri ennen Alastaron osakilpailua, ja sitä ehdittiin käydä testaamassa vain pikaisesti keskiviikkoiltana paikallisen kuljetusyrityksen varikolla. Kaikki toimi, joten torstaina lähdettiin kohti Alastaron moottorirataa. Perjantaina oli perinteisesti treenipäivä, ja kaksi ensimmäistä vetoa sujuivat hyvin. Kolmannessa treenivedossa ongelmat kuitenkin alkoivat, kun moottorin lämmöt kohosivat lopuilla ajokerralla liiankin korkealle. Vikaa etsittiin koko ilta ja yö lähestulkoon tuloksetta. Lauantaiaamuna autolle tehtiin vielä kaikki voitava, jotta lämmöt pysyisivät kurissa aika-ajojen ajan. Lämmöt kuitenkin nousivat taas, josta seurasi aika-ajojen keskeyttäminen tiimin osalta ja vasta 13. sija. Lämpömittarin anturin uskottiin olevan rikki, joten anturi ja lämpömittari otettiin pois toiminnasta kuskia häiritsemästä ennen ensimmäistä lähtöä. Muita vaihtoehtoja ei enää juuri ollut jäljellä, eli ensimmäiseen starttiin lädettiin toivoen, että kone kestää maaliin asti ja että vika oli juuri anturissa. 
Ensimmäiseen kilpailulähtöön mahtui ohjelmaa lähdön keskeyttämisen ja uusintalähdön muodossa. Aarni sai varsinaisessa lähdössä ja uusintalähdössä hyvän startin nousten monta sijaa. Parin kierroksen jälkeen tiimin auto oli jo sijalla kuusi lähdettyään 13. sijalta. Muutama kierros ennen ruutulippua auton lämmöt karkasivat jälleen, josta seurasi koneen rikkoutuminen ja keskeytys kuudennelta sijalta. Tiimin osalta kilpailuviikonloppu päättyi siihen.
Lauantai-iltana saavuttiin aikaisin kotiin keskeytysken myötä. Illalla Civicistä nostettiin vielä kone pois, ja se purettiin sunnuntaipäivän aikana. Moottorista löydettiin vika, jonka vuoksi lämmöt eivät pysyneet kurissa. Nyt kone on jo huollossa, ja ensi viikonloppuna on tarkoitus päästä testaamaan huollettua tekniikkaa ja perehtymään huolella auton ajettavuuteen, joka ei vieläkään ole täysin kuljettajan mieltymysten mukainen.
Tiedossa taas ankaraa auton huoltoa ja testaamista. Vajaan kahden viikon kuluttua lähdetään Seinäjoen Vauhtiajoihin, eli tiedossa on suuren luokan autourheilu- ja rocktapahtuma. Erikoisen kilpailusta tekee myös se, että kilpailu ajetaan Suomen ainoalla katuradalla. Lisää tietoa tapahtumasta löytyy osoitteesta www.vauhtiajot.fi.


FINRace, Pärnu (2.7.-14)





Viikonloppuna 27.-29.6. ajetusta FINRacen osakilpailusta Pärnussa, Virossa, ei tiimille juuri tulosta tullut.
Viroon päin lähdettiin jo keskiviikko-iltana, kun ajettiin Helsingin satamaan yöksi. Aamulla laivalla Viroon ja suunta kohti Pärnun Auto24ringiä. Uuteen rataan päästiin tutustumaan jo samana päivänä muutaman ajovedon verran. Rata on todella hieno ja nopea, ja muutenkin puitteet ovat erinomaiset näinkin ison tapahtuman järjestämiseen.
Perjantaina oli varsinainen treenipäivä, jonka aikana autosta saatiin erittäinkin hyvä ajaa, ja kuljettajalta ajo sujui muutenkin erinomaisesti ja rennosti. Civicciä vaivasi kuitenkin lievä tehottomuus molempien treenipäivien ajan, joka näkyi myös valitettavan selvästi kierrosajoissa. Perjantai-illalla ajetussa aika-ajossa auto sitten "poiki" kokonaan. Moottori söi todella paljon öljyä ja tehot olivat aivan hukassa. Illan/yön aikana otettiin kone pois ja seuraava yö ja aamu etsittiin uutta moottoria. Kilpailulähdöt oltaisiin ajettu vasta lauantai-iltapäivänä, joten toinen kone oltaisiin ehditty sovittaa ennen niitä paikalleen. Koska uutta voimanlähdettä ei kuitenkaan mistään löydetty, oli edessä kilpailun keskeytys. Auto siis trailerille ja lauantai-iltana kotia kohti.

Nyt moottorin hajottua huomattiin, että auto ei ole varsinaisesti toiminut täysillä tehoillaan vielä yhdessäkään tämän kauden kilpailussa. Sunnuntai-iltana löydettiin uusi moottori, joka haettiin tänään keskiviikkona. Loppuviikon aikana Civicci saaa siis uuden voimanlähteen, alkuviikosta saapuneet uudet kevymmät vanteet ja jarruja tullaan parantaan ennen ensi maanantain testejä ja reilun viikon päässä odottavaa Alastaron osakilpailua. Alastaron kilpailuun tavoitteet ovat huomattavasti korkeammalla alkukauteen verrattuna, sillä nyt auto tulee olemaan varmasti kunnossa ja kilpailu ajetaan tiimin kotiradalla.
Siis seuraavaa osakilpailua odotellessa, ja Civicciä rakentaessa.

Osakilpailut Katsomossa ja MTV MAX -kavalla (7.2.-14)

Muistutukseksi, että KAIKKI FINRacen osakiklpailut tulevat kilpailuja seuraavana perjantaina MTV MAX -kanavalta ja ovat myöhemmin katsottavissa Katsomo -palvelusta ilmaiseksi.

InCar video Ahvenistolta (19.6.-14)

FINRace, Ahvenisto (17.6.-14)



Viime viikonloppuna ajettiin SM-sarjan toinen osakilpailu Hämeenlinnassa Ahveniston moottoriradalla. Rata oli onneksi tiimille jo entuudestaan osittain tuttu, joten voitiin rauhassa keskittyä hyvän ajofiiliksen ja auton säätöjen hakemiseen.
Perjantaina satoi lähes koko päivän, mikä teki Ahveniston jo valmiiksi haastavasta radasta entistä vaikeamman. Treenipäivän aamuna huomattiin, että Civicin tuulilasin pyyhkijät eivät, ja ensimmäinen treeniveto meni siis niitä korjatessa. Pyyhkijät saatiin kuitenkin korjattua, eli radalle. Ajaminen oli melkoista liukastelua jokaisen kuljettajan kohdalla. Autosta saatiin kuitenkin kohtuullisen hyvä ajaa, ja kisapäivään lähdettiin hyvillä mielin.

Kilpailupäivänä lauantaina sää oli aivan toinen kuin treenipäivänä, jolloin auto oli säädetty sadekeliä varten. Aamulla ei ajettu warm-uppeja lainkaan, joten auto säädettiin muistiinpanojen perusteella kuivan kelin säätöihin aika-ajoja varten. Aika-ajoissa autoa koko kauden vaivannut aliohjaaminen palasi ja sijoitus oli vasta 14.

Ensimmäisessä kilpailulähdössä tapahtumia riitti. Lähtösuoran jälkeisessä kurvissa muutaman auton kolari päätyi lähdön keskeyttämiseen kolarin jälkien siivoamisen ajaksi. Aarni onnistui onneksi välttämään autosuman. Uusintalähdössä Aarnin lähtöpaikka oli 10. Loppuosa lähdöstä sujui ilman suurempia kolareita, ja maaliin tultiin sijalla 8.

Toiseen lähtöön startattiin sijalta 12. Lähtö ei ajollisesti sujunut hyvin, ja lopulta se päättyi keskeytykseen ulosajon seurauksena. Keskeytys tapahtui kuitenkin niin lopussa, että sijoitukseksi merkattiin 16. sija.

Tästä on onneksi varaa vielä parantaa, ja kuljettajan sanoin: "on aika katsoa myös itse peiliin ja miettiä omaa ajmista. Autosta ei saatu erittäin hyvää ajaa koko viikonlopun aikana, mutta kuljettaja pystyy myös itse muutamaan omaa ajotyyliään". 
Heti kilpailujen jälkeisenä maanantaina oltiin jo Alastaron radalla treenaamassa.

Ahveniston tarkemmat tulokset FINRace:n sivuilla.

Seuraava kilpailu ajetaan juhannuksen jälkeen Virossa. Matkaan on tarkoitus lähteä aikaisin torstai-aamuna kohti uutta rataa ja kilpailua.

Kooste Botniaringin kilpailusta (2.6.-14)

Näyttävä kooste FINRacen Jurvan osakilpailusta Botniaringin radalla Katsomossa.

FINRace, Botniaring (19.5.-14)

Kauden ensimmäinen kilpailu ajettiin viikonloppuna 16.-17. päivä Botniaringillä Jurvassa. Rata oli teamille täysin vieras, eli radan luonteesta ei ollut ennakkoon juuri mitään tietoa radalta kuvattujen ajovideoiden opettelemista lukuunottamatta.
Matkaan lähdettiin torstai-iltana heti töiden jälkeen, sillä ajomatkaa kertyy miltei 300 kilometriä. Illalla käytiin pystyttämässä varikkoteltta ja ottamassa auto alas trailerilta. Treenipäivänä eli perjantai aamuna autoon tehtiin vielä viimeiset huollot, joiden jälkeen suunnattiin radalle. Ensimmäiset vedot menivät kostealla radalla lähinnä radan opettelemiseen kierrosaikoja sen enempää katsomatta. Radan kuivuessa ja kuljettajan opittua rata vauhti alkoi nousta ja ajat pyörivät treenivedoissa sijoilla 2-4. Vauhti oli siis erittäinkin hyvää.

Lauantai aamuna Civicciin uudet renkaat alle, joka oli lähes täysi katastrofi: auton balanssi muuttui aivan täysin, jonka vuoksi se alkoi aliohjata rajusti, minkä seurauksena kierrosaika huononi huomattavasti. Aika-ajoista tulos oli vasta 13.

Ensimmäiseen lähtöön startattiin siis sijalta 13. ja maaliin tultiin sijalla 10. pienen kamppailun jälkeen, joka käytiin lähinnä kuljettajan ja puskevan auton välillä.
Toiseen lähtöön lähtöpaikaksi tuli 11. sija. Lähtö onnistui erinomaisesti, ja kovan kamppailun jälkeen Aarni ajoi jo sijalla kuusi. Viimeisellä kierroksella vain noin puoli kierrosta ennen ruutulippua Civicin moottori kuitenkin hajosi rikkoutuneiden jäähdyttimien vuoksi. Lähtö piti siis keskeyttää juuri ennen maalia kuudennelta sijalta, ja ajaa auto radan varteen lisävahinkojen ehkäisemiseksi. Keskeyttämisestä huolimatta tulokseksi merkattiin 16. sija.

Kisaviikonloppuun mahtui siis paljon niin hyvää kuin huonoakin. Aarnin ajovauhdin todettiin riittävän kärkitaisteluun asti, kunhan auton ajettavuus saadaan säädettyä kohdilleen. Tämänkin kilpailupäivän aikana autoon koitettiin hakea lisää vauhtia alustan säätöjen avulla, ja vauhtia löytyikin hieman, muttei vielä riittävästi, eikä ajettavuutta saatu kuljettajan haluamaksi. Seuraava kilpailu on Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa 13.-15.6. Ennen sitä Civicci korjataan iskukuntoon ja Ahveniston radalla autoa käydään säätämässä nopeammaksi ja kuljettajalle käteen istuvaksi.

Näyttelyt ohitse (22.4.-14)

Tiimin Civicci oli 5.-6.4 Salossa Auto Saloon -messuilla ja pääsiäisenä neljän päivän ajan Helsingissä American Car Show:ssa näytillä. Saloon auto vietiin perjantai iltana ja Helsinkiin jo pitkäperjantaita edeltävänä torstaina. Honda herätti näyttelyissä yllättävänkin suurta mielenkiintoa, katselijoita riitti ja monet jäivät pidemmäksi aikaa tutkailemaan autoa. Lisää kuvia näyttelystä löydät galleriasta.

Kauden ensimmäiset testit (31.3.-14)


Sunnuntaina päästiin jo ajamaan kauden 2014 ensimmäisiä testejä Alastaron radalla. Tarkoituksena oli lähinnä testata, että kaikki toimii talven rakentelujen ja muutosten jäljiltä. Kaikki toimi niinkuin oli tarkoituskin ja kierrosajatkin vaikuttitivat lupaavilta keväisen kylmällä radalla.

Auto Saloon ja American Car Show (12.3.-14)

Salminen Racingin Civicci tullaan näkemään nyt teipattuna ja siistittynä kevään suurimmissa autonäyttelyissä eli Auto Saloon messuilla Salossa 5.-6. huhtikuuta ja American Car Show:ssa Helsingissä pääsiäisenä 18.-21. huhtikuuta. Nyt on näkyvyyttä tarjolla niin tiimille kuin sponsoreillekin. Kaikki paikan päälle tutustumaan kalustoon lähemmin! 

Civicci teipattu (12.3.-14)



Eilen Civicci saatiin viimein teipattua. Kuljettajan suunnittelemasta teippauksesta tuli erittäin siisti ja omaperäinen.

Testivideo syksyltä 2013 (29.12.-13)

Lyhyt videokooste Civicin ensimmäisistä testeistä.

Kauden 2013 testit ajettu (18.11.-13)

Kauden 2013 auton testaamiset on saatu päätökseen. Civicciä päästiin ajamaan kahdesti ennen viimeistenkin ratojen sulkeutumista, joten ensi vuoden alussa ei tarvitse hypätä aivan tyhjän päälle testaamisten kanssa. Auto on osoittautunut oikeinkin hyväksi ajaa, eli potentiaalia löytyy. Talven aikana autoon tehdään täydellinen huolto, jotta kaikki on varmasti kunnossa ensi kauden alussa. Auto siistitään myös ulkoisesti ja käytetään teipattavana. Kevättalvella on tarkoitus olla muutamissa alan tapahtumissa näytillä, joista tiedoitellaan lisää myöhemmin. Keväällä treenaaminen aloitetaan luonnollisesti heti lumien sulettua, ja jos mahdollista, ennen lumien sulamista Suomessa käydään ulkomailla ajamassa testiä. Talvi on siis kovaa kuntotreeniä ja auton huoltamista.

FINRacen kilpailut julkaistu (12.11.-13)

FINRacen eli rata-ajon SM-sarjan osakilpailut on julkaistu AKK Motorsportin sivuilla. Osakilpailuja on alustavasta suunnitelmasta poiketen kuusi viiden sijaan, eli osakilpailuja kertyy 12.
Tässä kilpailupäivämäärät:

FINRace 1 Botniaring, Jurva 16-18.5.2014

FINRace 2 Ahvenisto, Hämeenlinna 13-15.6.2014

FINRace 3 Pärnu, Viro 27-29.6.2014 
(Kilpailu ajetaan siis Virossa, mutta kuuluu silti FINRaceen ja on yksi sen osakilpailuista.)

FINRace 4 Alastaro, Virttaa 12-13.7.2014

FINRace 5 Vauhtiajot, Seinäjoki 26-27.7.2014

FINRace 6 Kemora, Veteli 8-10.8.2014

Nämä SM-sarjan kilpailut tullaan siis ainakin ajamaan. AKK:n alustavien suunnitelminen mukaan molemmille lauantaille sekä sunnuntaille on omat kilpailulähtönsä. Kaksi osakilpailua kuuluu jokaiseen viikonloppuun, mutta siitä ajetaanko molemmilla päivillä ei ole vielä varmuutta.

Hondan ensimmäiset testit (28.10.-13)

Viime torstaina 24.10.-13 saatiin Civicci kotiin. Lauantaina penkki ja ratti paikkaan ja ei muuta kuin sunnuntaina alastarolle ensimmäisiä testejä suorittamaan. Rata oli märkä ja liukas,mutta onneksi säästyttiin isoimmilta sateilta. Ensimmäiset kierrokset uudella autolla ja yleensä oikealta ajettavalla autolla olivat melko outoja, mutta jo muutaman kierroksen jälkeen vasen käsi tottui vaihtamiseen, joten vauhtia lisää. Vauhti oli keliin nähden erittäinkin hyvää ja päivän aikana ajoa kertyi lähemmäs kolme tuntia. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus mennä taas radalle, kun lunta ei vielä näy.