Uutiset

Nürburgring (8.8.-18)

Nürburgringillä 4.-5. elokuuta ajetut CCCE -sarjan viides ja kuudes osakilpailu olivat tiimillemme todella vaikeat koko viikonlopun jatkuneiden auton tekniikkaongelmien vuoksi. Sijoituksina kuitenkin molemmista lähdöistä kohtuullinen P13 yli 30 kilpailijan joukossa.

Photo: Renault Sport / Marko Unger

Matkaan lähdettiin taas tiistai-iltana, laivalla Turusta Tukholmaan ja sieltä noin 1630km ajo Saksaan Nürburgringille. Torstaina hoidettiin auton katsastus ja ilmoittautumiset, ja illalla päästiin pyöräillen tutustumaan rataan. Perjantaina ajettiin ensimmäinen vapaa harjoitus, lauantaina toinen treeni ja aika-ajo, ja sunnuntaina molemmat kilpailulähdöt. Clio Cuppiin osallistui yhteensä 33 kilpailjaa, minkä lisäksi paikalla oli jälleen todella paljon yleisöä. Omalta varikkoteltalta Pre Gridiin piti lähteä hyvissä ajoin ehtiäkseen katsojien seasta, vaikka matkaa ei montaa sataa metriä ollutkaan.

Perjantain treeni meni rataan tutustuessa ja auton säätöjä ja rengaslämpöjä hakiessa todella kuumassa yli 30 asteen lämmössä. Lauantain toinen vapaa harjoitus meni hyvin pitkälti saman kaavan mukaan. Ennen aika-ajoa autoon tehtiin vielä pieniä muutoksia, jotka toimivat hyvin, mutta aika-ajo kaatui kuljettajan ja huoltopuolen yhteisiin töppäyksiin renkaiden kanssa. Rengaslämmöt pääsivät karkaamaan todella ylös, jonka vuoksi kunnon kierrosaikaa ei saatu ja tulos oli vasta 18. Autoa vaivasi harjoituksissa ja aika-ajossa myös turbon ja vaihteenvaihtajan ongelmat, jotka omalta osaltaan nostivat kierrosaikaa todella tuntuvasti.
Molempiin kilpailuihin lähtöpaikaksi tuli 17. ruutu, kun yhden aika-ajossa edellä olevan kilpailijan aikakierros hylättiin. Ensimmäinen kisa meni hyvin mitäänsanomattomasti; hyvä lähtö ja muutamien ohitusten ja turva-auton jälkeen maaliin sijalla 13. Auton ongelmat jatkuivat edelleen, ja varsinkin suoravauhti oli hukassa vaihteenvaihtajan ongelmien vuoksi. Kilpailuun 2 saimme Renault Sportin insinööriltä toisen vaihtajan testattavaksi, joka auttoi vaihto-ongelmaan, turbon edelleen toimiessa huonosti. Toisen kilpailun lähtö ja ensimmäinen kierros olivat todella surkeat, ja menetimmekin niissä muutamia sijoja. Paikat ajettiin kuitenkin nopeasti takaisin ja maaliin tultiin taas sijalla 13.

Viikonloppu oli todella vaikea auton teknisten murheiden vuoksi. Suurimman osan aiheutti vaihdelaatikon sähkömagneettinen vaihtaja, joka oli juuri huollettavana ennen kilpailua. Turbon ahtamisongelma on kuitenkin vielä selvittämättä. Sijoitukset olivat kuitenkin kohtuulliset 20 auton jäädessä taakse, ja Nürburgringin kuuluisa rata todella hieno.
Alla lähetykset molemmista kilpailuista, lähipäivinä lisäillään galleriaan kuvia viikonlopusta ja InCar-videot.

Nürburgring ennakko (1.8.-18)

Kauden toinen kilpailumme ajetaan tulevana viikonloppuna Saksan kuuluisalla Nürburgringillä. Testit ennen kilpailua jäivät vähäisiksi, kun kilpurin vaihteenvaihtaja lähetettiin Ranskaan huollettavaksi viime kilpailun jälkeen. Huollon oli tarkoitus kestää muutaman päivän, mutta venyi yli neljän viikon mittaiseksi. Viime kilpailun jälkeen Saksaan lähdetään kuitenkin itsevarmana Aarnin ja Clion ollessa nyt iskussa.
Facebook -sivuille päivittelemme aktiivisesti viikonlopun kuulumisia ja linkkaamme live-lähetykset kilpailuista.

Viikonlopun aikataulu (ajat Suomen aikaa):
PE: 1. vapaa harjoitus klo. 15:30
LA: 2. vapaa harjoitus klo. 9:05 ja aika-ajo 17:35
SU: 1. kilpailu klo. 11:50 ja 2. kilpailu 16:35

AutoSaloon 2018 ja uusien logojen julkistus (15.7.-18)

Lauantain vietimme kilpurin kanssa Turun kauppakeskus Skanssissa järjestetyssä Turku AutoSaloon -näyttelyssä. Kauppakeskuksen parkkihalli loi näyttelylle hienot puitteet, ja niin autoja kuin kävijöitäkin oli todella kiitettävästi. Näyttelyssä julkistimme myös uudet päivitetyt logomme, jotka näkyvät alla ensi kertaa Clion kyljissä.

Seuraava kilpailumme ajetaan elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Saksan Nürburgringillä. Edellisen kilpailun jäljiltä auto on jo iskusssa, ja suunnitelmissa on ajaa parit testit ennen kolmen viikon kuluttua ajettavia seuraavia kilpailuja.

Red Bull Ring (11.6.-18)

Viime viikonloppuna ajettiin Clio Cup Central Europe -sarjan toinen kilpailuviikonloppu Itävallan Red Bull Ringillä. Kilpailuun osallistui 32 Clio Cup -kuljettajaa, muita viikonloppuna ajettavia luokkia olivat Saksan ADAC GT Masters, Formula 4 ja ADAC TCR. Radalle saavuttiin torstaiaamuna, perjantaina ajettiin kahdet vapaat harjoitukset, lauantaina aika-ajo ja ensimmäinen kilpailulähtö ja sunnuntaina toinen kilpailulähtö.

Perjantain vapaat harjoitukset menivät hyvin pitkälti rataan tutustuessa, eivätkä kierrosajat olleet kummoisia. Rata oli onneksi entuudestaan tuttu simulaattoritreenin ansiosta. Perjantai-illalla auton säätöjä muutettiin hieman ennen lauantain aika-ajoja. Aika-ajoista saavutettiin 14. sija 0,798 sekunnin erolla paalupaikka-aikaan. Auton säädöt toimivat juuri odotetulla tavalla, ja setuppiin tehtiin vielä pientä hienosäätöä ennen ensimmäistä kilpailulähtöä.
Ensimmäinen kilpailulähtö meni piloille jo ennen starttia. Autojen saapuessa lämmittelykierrokselta lähtöruudukoihin toinen kilpailija oli kuljettajamme paikalla. Aarni sai tilanteen selvitettyä ja pääsi omalle lähtöpaikalleen, jonka jälkeen määrättiin kuitenkin uusi lämmittelykierros. Toisen lämmittelykierroksen jälkeen kuljettajamme otettiin sivuun letkasta ja ohjattiin lähtemään koko joukon perältä paikalta 33, sillä ylimääräinen lämppäri katsottiin virheellisesti Aarnin aiheuttamaksi. Koko ensimmäinen kilpailu oli kovaa taistelua turva-autonkin vieraillessa kahdesti radalla. Aarni teki koko kilpailun ajan todella kovaa nousua ja tuli maaliin 14. sijalla, joka kuitenkin vaihtui sijaan 23 hieman kyseenalaisen 30 sekunnin aikarangaistuksen jälkeen radalla tapahtuneen yhteenoton vuoksi. Kilpailun jälkeen kilpailunjohtaja kävi henkilökohtaisesti pyytämässä anteeksi tekemäänsä virhettä startissa pudottaessaan kuljettajamme lähtöruudukon hännille.
Sunnuntaina ajettiin viikonlopun viimeinen kilpailu, johon päästiin starttaamaan 12. ruudusta. Aarni sai huonon lähdön ja putosi muutaman sijan, mutta nousi jo ensimmäisen kierroksen aikana sijalle 11. Ensimmäisillä kierroksilla alkanut vesisade toi omaa haastettaan kilpailuun ja johti kilpailun keskeyttämiseen muutaman kieroksen jälkeen. Uusintastartti suoritettiin turva-auton takaa, ja kuljettajamme taisteli viiden auton letkassa jopa kolmannesta sijasta loppupään jäädessä koko ajan jälkeen. Toisen kuljettajan kaataessa autonsa turva-auto tuli vielä toistamiseen radalle ja suoritettiin vielä yksi uusintastartti turva-auton takaa. Aarni kävi kovaa kamppailua kuudennesta sijasta, kunnes pääsi ohi ja karkuun, mutta kärki oli ehtinyt jo tavoittamattomiin. Maaliin tultiin siis kuudennella sijalla, johon ei voi olla muuta kuin tyytyväinen näinkin kovatasoisessa porukassa.

Viikonloppu oli kokonaisuudessaan onnistunut. Alla selostetut lähetykset molemmista kilpailuista, joissa kuljettajamme ja tiimimme saivat todellakin huomiota.

Red Bull Ring ennakko (6.6.-18)

Kauden ensimmäinen kilpailumme ajetaan tulevana viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä. Kilpailuun on osallistunut yli 30 kuljettajaa yhdeksästä eri maasta, Salminen Racingin ollessa ainoa suomalaistiimi.

Aikataulu:
PE: vapaat harjoitukset klo. 10:45 ja 16:45.
LA: aika-ajo klo. 9:05 ja 1. kilpailu klo. 16:45.
SU: 2. kilpailu klo. 16:35.

Molempien kilpailujen live-lähetykset ovat katsottavissa Renault Sportin sivuilta TÄÄLTÄ ja live-ajanotto TÄÄLTÄ.

Alla vielä juuri teipattu kuljetuskalustomme, jolla olemme juuri tätä kirjoittaessa ajamassa läpi Saksan kohti Red Bull Ringiä.

Mylly Motor Show 2018 (28.5.-18)

Viime viikonloppuna 25.-27. päivä olimme näytillä Raision kauppakeskus Myllyssä järjestetyssä Mylly Motor Show:ssa. Kuljettajamme Aarni oli esittelemässä kilpuriamme ja kertomassa lisää toiminnastamme ja kauden suunnitelmista. Kiinnostuneita oli tänäkin vuonna todella paljon, ja saimme tiimillemme paljon arvokasta näkyvyyttä.

Kauden ensimmäiset testit (25.4.-18)

Sunnuntaina päästiin ajamaan tämän kauden ensimmäiset testit. Vaikka sää meinasi hieman sateiselta näyttääkin, päivän aikana saatiin hyvin kierroksia alle kuivalla Alastaron radan uudella asvaltilla. Auto toimi hyvin ja testasimme suunnitellut asiat. Lähipäivinä jatketaan testaamista, ja hiotaan auto ja kuljettaja parhaimpaan kisavireeseen.

ACS 2018 ja teippauksen julkistus (4.4.-18)

American Car Shown kolmepäiväinen näyttelyjakso on nyt ohitse, paikalla oli taas todella paljon yleisöä ja autoa sai olla koko ajan esittelemässä kiinnostuneille. Moni pääsi myös ensimmäistä kertaa istumaan oikean kilpurin ratin taakse.
Näyttelyssä esiteltiin automme tämän kauden väritys, hyvät kuvat löydät galleriastamme TÄÄLTÄ. Väritys on ehdottomasti yksi upeimpia, joka kilpureihimme on tehty ja lähiviikkoina muu kuljetuskalustomme teipataan samalla teemalla.
Kuljettajamme oli haastateltavana ISTV:n koko näyttelyviikonlopun kestävään suoraan nettilähetykseen, haastatteluvideon löydät alta.


Nyt toivotaan kevään saapuvan mahdollisimman pian myös tänne Suomeen, jotta päästään testaamaan ennen kauden kilpailuja.

American Car Show ja Mylly Motor Show (16.3.-18)

Pääsiäisenä 30.3.-1.4. tiimimme kalustoa on taas nähtävillä Helsingin messukeskuksessa American Car Show:n Motorsport -osastolla. Myös kuljettajamme on viikonlopun paikalla, joten käykää ständillä moikkaamassa.
Tulevana viikonloppuna auto on tarkoitus koota, kun kaikki osat on saatu maalauksesta, ja seuraavalla viikolla auto teipataan tiimimme ja yhteistyökumppaniemme mainoksin ja värein. Jatkossa teippaukset onnistuvat ainakin pääosin omatoimisesti, sillä alkukevään aikana käyttöömme on hankittu teippileikkuri.
Myöhemmin keväällä 25.-27. toukokuuta olemme esillä myös kauppakeskus Myllyssä järjestettävässä Mylly Motor Show:ssa. Tästä tiedotamme lisää lähempänä näyttelyä.

Some-kanavamme ovat saaneet hyvää nostetta alleen; Facebook -sivumme on ylittänyt jo 4000 tykkääjän rajan ja nykyään tekemisiämme voi seurata myös Instagramin välityksellä. Alta kuvasta klikkaamalla pääset katsomaan tuoretta Instagram -tiliämme.

Clio chasing at Alastaro Circuit!

Henkilön Salminen Racing (@salminenracing) jakama julkaisu

Uudet toimitilat (31.1.-18)



Viime viikot on tehty muuttoa uusiin huomattavasti suurempiin toimitiloihin. Tilat alkavat hiljalleen valmistumaan ja työkalut löytämään paikkansa. Mm. Clio sai isomman huoltoalueen ja renkaspaikka parani merkittävästi muiden uudistusten ohella.